مسدود ماندن گذرگاه تورخم برای دومین روز

در حالی که گذرگاه تورخم  برای دومین روز به روی کامیون‌ها و بیماران افغان بدون ویزای پاکستان بسته ماند، طالبان از آغاز مذاکرات با جانب پاکستان برای بازگشایی این گذرگاه خبر داده اند.

دفتر والی ننگرهار در یک اعلامیه گفته که مقامات دو طرف در حال گفتگو برای حل این مشکل هستند و “به زودی تصمیم گیری خواهد شد”.

این در حالی است که در دومین روز مسدود ماندن مرز تورخم ده ها لاری حامل مواد غذایی فاسد شدنی در دو سوی مرز  منتظر هستند.

بعضی رانندگان می‌گویند بار میوه و سبزیجات آن‌ها در حال فاسد شدن است.

به گفته مسئولان طالبان، پاکستان دروازه را بر روی بیمارانی که قبلاً بدون ویزا مجاز سفر به پاکستان بودند، نیز بسته است.

پیش از این رانندگان انواع وسایط حمل و نقل تجاری با کارت شناسایی پاکستانی و کارت شناسایی افغان اجازه تردد به دو سوی مرز را داشتند.

بعضی از رانندگان کامیون‌ها خواستار صدور ویزا در دروازه تورخم و عبور آسانتر از مرز شده‌اند و می‌گویند تجارت و مبادلات کالا با این شرایط سخت ممکن نیست.

گرفتن ویزای پاکستان در شهرهای افغانستان از جمله کابل دشوار است و گاهی تا چند ماه طول می‌کشد.

مسئولان محلی طالبان روز شنبه گفتند که دلیل بسته شدن دروازه مرزی این است که «طرف پاکستانی از رانندگان افغان گذرنامه و ویزا می‌خواهد».

نورحمد حنیف، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار ، گفته است که پس از آن حکومت طالبان نیز از رانندگان پاکستانی، ویزا و گذرنامه خواسته و بدون ارائه آن اجازه تردد ندارند.

در همین حال، هزاران نفر در سمت پاکستان در منطقه چمن نیز در اعتراض به سخت‌گیری در رفت و آمد از گذرگاه مرزی تظاهرات کرده و خواستار رفع ویزا مانند گذشته برای رفت وآمد شده‌اند.

دو گذرگاه مهم مرزی افغانستان با پاکستان، تورخم و چمن در دو سال اخیر چندین بار موقتا بسته شده‌اند.

 

مطالب مرتبط