تورخم برای چهارمین روز متوالی بسته ماند

گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان برای چهارمین روز به‌روی رفت‌وآمد موترهای باربری مسدود ماند.

انسداد گذرگاه تورخم به‌روی موترهای باربری، امروز سه‌شنبه، ۲۶ جدی، وارد چهارمین روز خود شد. طی این مدت زیان‌های هنگفت مالی به تاجران و رانندگان وارد شده است.

رانندگان خواهان بازگشایی سریع این گذرگاه شده و می‌گویند که این مسیر هرچه زودتر باید باز شود.

روز گذشته رسانه‌ پاکستانی «خراسان داییری» گزارش داد که مقام‌‌های امنیتی طالبان و پاکستان نشستی را در این مورد برگزار کرده‌اند.

بر اساس گزارش این رسانه، مقام‌های دوطرف توافق کرده‌اند که اختلاف‌ها در مورد تردد از طریق گذرگاه تورخم را با مقام‌های ارشد خود در کابل و اسلام‌آباد مطرح کنند.

در گزارش این رسانه آمده که مقام‌های پاکستان گفته‌اند که آنان به رانندگان افغانستان برای تهیه مدارک قانونی تردد به پاکستان مهلت داده بودند، اما آنان این مهلت را جدی نگرفته‌اند.

این رسانه افزوده است که مقام‌های طالبان در این نشست شکایت کرده‌اند که پاکستان بدون اطلاع قبلی گذرگاه تورخم را مسدود کرده است و در صورت ادامه‌ این رویه، این گذرگاه را «برای همیشه» می‌بندند.

گذرگاه مرزی تورخم از اوایل صبح روز شنبه هفته‌ جاری به‌روی ترانزیت موترهای باربری مسدود شد.

نورمحمد حنیف؛ رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار گفته که این گذرگاه از سوی پاکستان مسدود شده و مقام‌های مرزی آن کشور از رانندگان افغانستان پاسپورت و ویزا درخواست می‌کنند.

او افزوده که در پی این تصمیم، طالبان نیز از رانندگان پاکستانی پاسپورت و ویزا درخواست می‌کنند و بدون آن به آنان اجازه‌ ورود به افغانستان را نمی‌دهند.

گفته می‌شود که صدها موتر باربری در دو سوی مرز گیر مانده‌اند.

گزارش‌هایی نیز وجود دارد که مرزبانان پاکستانی به بیماران بدون پاسپورت و ویزا نیز اجازه‌ ورود به آن کشور را نمی‌دهند.

پاکستان در پی افزایش حملات مسلحانه و تروریستی در آن کشور اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را روی دست گرفته است.

مطالب مرتبط