ایران و پاکستان برای ایجاد«گروه تماس با محوریت کشورهای منطقه» توافق کردند

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفت که در دیدار با وزیر خارجه پاکستان درباره «گروه تماس با محوریت کشورهای منطقه» توافق شد.

حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران و سفیر این کشور برای افغانستان در پی یک سفر رسمی به پاکستان و دیدار با مقام‌های آن کشور اعلام کرده است که دو طرف به طرح ایجاد یک «گروه تماس منطقه‌ای» توافق کرده و قرار است«بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان ارائه کنند».

آقای کاظمی‌قمی در این سفر با جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه دولت موقت پاکستان و همچنین آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان دیدارهای جداگانه داشته است.

او در صفحه ایکس خود نوشته است: «در این ملاقات‌ها تاکید کردم که صلح و ثبات منطقه وابسته‌ به صلح و ثبات در افغانستان است و آنچه که می‌تواند به برقراری این صلح کمک کند، ابتکارات منطقه‌ای با محوریت کشورهای همسایه افغانستان است.»

وی افزوده است: «با همتایان پاکستانی توافق کردیم که کشورهای همسایه افغانستان هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان را تشکیل داده و بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان ارائه کنند.»

وزرات خارجه پاکستان نیز در یک بیانیه، بر ضرورت «افزایش هماهنگی برای ثبات منطقه‌ای و نقش حیاتی کشورهای همسایه افغانستان برای دستیابی به چشم انداز منطقه‌ای صلح آمیز و با ثبات در این کشور» تاکید کرده است.

هفته گذشته نماینده ایران گفت امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان از این طرح استقبال کرده بود.

پاکستان و ایران با طالبان تعامل نزدیکی دارند و در عین حال از زمان سقوط نظام جمهوریت در بیش از دو سال پیش در افغانستان نگران حضور و گسترش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی از جمله داعش و تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در این کشور هستند.

گفتنی است که گروه داعش در چند هفته گذشته توانسته که حملات انتحاری را در ایران و افغانستان انجام دهد. ایالات متحده بارها از توانایی و تمایل طالبان به سرکوب داعش ارزیابی مثبت کرده است.

مطالب مرتبط