اسلام‌آباد: حمله موشکی ایران به خاک پاکستان عواقب جدی دارد

به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر حمله موشکی و پهپادی ایران به پایگاه‌های «جیش‌العدل» در خاک پاکستان، اسلام‌آباد با نشر بیانیه‌ای این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم و آن را «نقض حریم هوایی» خود توصیف کرد و در مورد پیامدهای آن هشدار داد.

دولت پاکستان سه‌شنبه شب، ۲۶ جنوری، با نشر بیانیه‌ای گفت: «وقوع این حملات با توجه به این که دو کشور چند کانال ارتباط دیپلماتیک با هم دارند، حتی نگران‌کننده‌تر هم هست.»

هنوز جزییات بیشتری از این حملات که ایران آن‌ها را موشکی و پهپادی توصیف کرده، منتشر نشده است.

پاکستان می‌گوید در جریان این حملات «دو کودک بی‌گناه کشته و سه دختر هم مجروح» شده‌اند.

جیش‌العدل یک گروه شبه‌نظامی سنی در سیستان و بلوچستان ایران است که می‌گوید با حکومت این کشور برای تامین حقوق بلوچ‌ها و اهل‌ سنت مبارزه می‌کند و در سال‌های اخیر بارها با نیروهای مرزبانی و امنیتی در جنوب شرق ایران درگیری مسلحانه داشته است.

جیش العدل روز گذشته در بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود «عدل مدیا»، گفت که در حمله سپاه پاسداران خانه‌های تعدادی از اعضای این گروه هدف قرار گرفت.

در این بیانیه آمده: «در این حمله حداقل شش فروند پهپاد انتحاری و تعدادی موشک به خانه‌هایی که در آنجا کودکان و همسران مجاهدان سازمان جیش العدل اسکان داشته اند حمله کرده‌اند که در نتیجه آن منزل دو تن از مجاهدین منهدم شده و اعضای خانواده آن‌ها به شهادت رسیده و زخمی شده‌اند.»

این گروه گفته که در این حمله دو کودک خردسال کشته شده و دو زن به همراه یک دختر نوجوان به شدت مجروح شده‌اند.

پاکستان اعتراض خود به ایران را از طریق مقام‌های ارشد دیپلماتیک در تهران به وزارت خارجه این کشور اعلام کرده و این حمله را «نقض آشکار تمامیت ارضی» خود خوانده و مسئولیت عواقب آن را متوجه ایران دانسته است.

پاکستان همچنین در بیانیه خود گفته: «ما همواره تروریزم را تهدید مشترک برای کشورهای منطقه خوانده‌ایم که برای مقابله با آن نیاز به اقدام هماهنگ است. اقدامات یک‌جانبه موید حسن همجواری و ارتباطات متقابل همسایگان نیست و موجب تضعیف اعتماد و اطمینان دو طرفه می‌شود.»

قوه قضاییه ایران روز گذشته اعلام کرده بود دادگاهی در تهران (شعبه ویژه رسیدگی‌کننده به دعاوی بین‌المللی) دولت آمریکا را به پرداخت بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دالر خسارت و جریمه محکوم کرده است.

به گفته قوه قضائیه این حکم در پی شکایت «۹۳ نفر از مجروحان، ورثه و بازماندگان» یک بمب‌گذاری انتحاری در چابهار در سال ۱۳۸۹ صادر شد و دولت آمریکا «به علت حمایت‌های متعدد از جندالله»، که این حمله را در آن زمان انجام داده بود، به پرداخت غرامت محکوم شده است.

جندالله از اوایل دهه ۹۰ شمسی، پس از اعدام رهبر آن عبدالمالک ریگی در سال ۱۳۸۹، به دو گروه جیش‌العدل و جیش‌النصر تقسیم شد.

همزمان با انتشار اخبار مرتبط به «حمله موشکی به جیش‌العدل در داخل خاک پاکستان» در رسانه‌های ایران، حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه این کشور، با انور کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان در اروپا ملاقات کرده است.

این دیدار در سویس، همزمان با آغاز اجلاس اقتصادی داوس در این کشور، صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای امیرعبداللهیان در این دیدار «موضوع مبارزه با تروریزم را از موضوعات‌ مهم مورد توجه دو کشور دانست و بر لزوم پیگیری اجرای تفاهمات گذشته دو کشور در این زمینه تاکید کرد.»

براساس این گزارش نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به این‌که کشورش و ایران با چالش‌های مشترکی در منطقه مواجه هستند «بر لزوم تلاش و همکاری مشترک دو کشور برای محدود کردن تهدیدات تروریستی تاکید کرد.»

در همین حال، خبرگزاری دولت ایران، ایرنا، روز گذشته از برگزاری مانور مشترک نیروی دریایی این کشور با پاکستان خبر داد.

مطالب مرتبط