طالبان، ایران و پاکستان را به خویشتن‌داری فراخواند

به دنبال بروز تنش‌های اخیر میان ایران و پاکستان، وزارت خارجه‌ طالبان با ابراز نگرانی اعلام کرده است که این گروه «خشونت‌های اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را نگران‌کننده می‌داند و دوطرف باید از خویشتن‌داری کار بگیرند».

عبدالقهار بلخی؛ سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان، امروز پنج‌شنبه، ۲۸ جدی، با نشر بیانیه‌ای گفته است که طالبان «از دو کشور همسایه می‌خواهند تا از خویشتن‌داری کار گیرند».

در اعلامیه‌ وزارت خارجه‌ طالبان آمده: «از آن‌جا که منطقه پس از درگیری‌های تحمیلی و بی‌ثباتی‌های طولانی نفس امنیت و ثبات می‌کشد، لهذا دوطرف باید در راستای تحکیم بیش‌تر ثبات منطقه‌ تلاش کنند و مسائل مورد اختلاف را از مجاری دیپلوماتیک و گفتگو حل کنند.»

تنش بین ایران و پاکستان پس از حمله‌ هوایی ایران علیه گروه «جیش‌العدل» در ناوقت سه‌شنبه در خاک پاکستان افزایش یافت.

پاکستان در واکنش به این حمله، سفیر خود را از تهران فراخواند و گفت که به سفیر ایران نیز اجازه‌ی بازگشت به اسلام‌آباد نمی‌دهد.

این کشور صبح امروز نیز حملات هوایی را علیه گروهی از نیروهای مسلح بلوچ موسوم به «سرمچار» در روستایی در ولایت سیستان و بلوچستان ایران انجام داد.

وزارت خارجه‌ ایران در واکنش به این حملات، کاردار سفارت پاکستان را احضار و خواستار توضیح شده است.

احمد وحیدی؛ وزیر داخله‌ ایران گفته است که در این حملات ۹ نفر، شامل ۴ کودک، ۳ زن و ۲ مرد از «اتباع خارجی» کشته شده‌اند.

پیش‌تر معاون امنیتی و انتظامی ولایت سیستان و بلوچستان ایران گفته بود که در این حملات چهار کودک و سه زن از اتباع غیرایرانی کشته شده‌اند؛ اما مقام‌های ایرانی در مورد هویت قربانیان این حملات توضیحی ارائه نکرده‌اند.

مطالب مرتبط