رهبران افغان، ایران و پاکستان را به مبارزه مشترک با تروریزم فراخواندند

حملات موشکی و هوایی ایران و پاکستان بر خاک همدیگر با واکنش‌های گسترده‌ای در افغانستان همراه شده. برخی چهره‌های سیاسی افغانستان در واکنش به تنش‌ها میان دو کشور آنان را به «اقدامات مشترک» در مبارزه با تروریزم فراخوانده‌اند.

در ادامه واکنش‌ها به تنش‌های ایران و پاکستان، شماری از چهره‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان، تهران و اسلام‌آباد را به «گفتگو و همکاری متقابل» و توسل به «اقدامات مشترک» در مبارزه با تروریزم دعوت کرده‌اند.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در تبعید با نشر بیانیه‌ای گفته است که «از تنش‌های به وجود آمده بین دو کشور برادر و همسایه ایران و پاکستان شدیداً متاثر گردیده است.»

در بیانیه این شورا آمده: «هردو کشور ایران و پاکستان، پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان عملاً در معرض تهدید تروریزم قرار دارند و نیاز است به جای تنش‌ با همدیگر، در امر مبارزه با تروریزم به اقدامات مشترک متوسل شوند.»

این در حالی است که روز پنج‌شنبه وزارت خارجه طالببان نیز از درگیری‌ها میان ایران و پاکستان ابراز نگرانی کرد و خواهان خویشتن‌داری هر دو طرف شد.

در همین حال، برخی کشورهای جهان نیز از این تنش‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. وزارت خارجه روسیه از ایران و پاکستان خواسته است که «حداکثر» خویشتن‌داری را از خود نشان دهند و اختلافات را از طریق دیپلماسی حل کنند.

ماریو زاخارووا؛ سخنگوی وزارت خارجه روسیه به این نکته اشاره کرده که ایران و پاکستان هر دو عضو سازمان همکاری شانگهای هستند.

ماریو زاخارووا گفته: «مایه تاسف است که این اتفاق میان اعضای دوست سازمان همکاری شانگهای افتاده است که در حال توسعه روابط همکاری آن هستیم.»

پیتر استانو؛ سخنگوی اتحادیه اروپا هم در پیامی گفته: «حملات به پاکستان، عراق و ایران برای اتحادیه اروپا بسیار نگران کننده است؛ زیرا حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را نقض می‌کند و همچنین تأثیر بی‌ثبات کننده‌ای در منطقه دارد.»

اتحادیه اروپا گفته که نگران «چرخه خشونت در خاورمیانه و فراتر از آن» پس از حملات پاکستان و ایران به خاک یکدیگر در روزهای اخیر است.

وزارت خارجه ترکیه نیز پس از تشدید تنش‌ها در منطقه از ایران، عراق و پاکستان خواسته است تا از خود خویشتن‌داری نشان دهند و به «عقل سلیم» مراجعه کنند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفته است: «ما معتقدیم مشکلات باید با درکی از دوستی و برادری و بر پایه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها حل و فصل شود.»

وزیر خارجه ترکیه بعد از تماس با ایران و پاکستان گفته است دوطرف خواهان تنش تشدیدها نیستند.

در همین حال، وزارت خارجه چین نیز در واکنش به تحولات اخیر از تمایل پکن برای میانجی‌گری میان ایران و پاکستان برای کاهش تنش‌ها خبر داده است.

مائو نینگ؛ سخنگوی وزارت خارجه چین گفته: «امیدواریم هر دو طرف بتوانند خویشتن‌داری و آرامش داشته باشند و از تشدید تنش جلوگیری کنند.»

او همچنین گفته: «در صورت نیاز، ما آماده‌ایم نقش سازنده‌ای در کاهش تنش ایفا کنیم.»

مطالب مرتبط