طالبان به روسیه: حکومت ما همه‌شمول است، مداخله نکنید

به دنبال اظهارات اخیر سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه مبنی بر این‌که طالبان باید «پل ارتباطی با مخالفان خود از‌ جمله با جبهه مقاومت ملی ایجاد کنند» و «به‌جای حکومت پشتونی، نظام فراگیر ایجاد کنند»، طالبان در واکنش به این سخنان وزیر خارجه‌ روسیه می‌گویند: «حکومت ما همه‌شمول و پاسخ‌گو است». او همچنین روسیه را از دخالت در امور داخلی افغانستان برحذر داشته است.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان، امروز شنبه، ۳۰ جدی، در واکنش به سخنان سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه‌ روسیه درباره‌ تشکیل حکومت همه‌شمول گفته است که «افغانستان در حال حاضر هم حکومت همه‌شمول و هم پاسخ‌گو دارد».

مجاهد با نشر پیامی صوتی گفته است که حکومت این گروه توانسته امنیت و ثبات را در افغانستان ایجاد کند و مردم این کشور را از «بی‌اتفاقی‌ و مخاصمات» نجات دهد.

سخنگوی طالبان ادعا دارد که حکومت این گروه حکومتی است که مردم افغانستان انتظارش را داشتند.

او اظهارات اخیر وزیر خارجه‌ روسیه را مداخله در امور داخلی افغانستان خوانده و می‌گوید که کشورها به خودشان حق ندهند که درباره‌ امور داخلی افغانستان صحبت کنند یا این کشور را مکانی برای مداخله‌ خود بدانند.

مجاهد همچنین می‌گوید که طالبان می‌خواهند رابطه‌ حسنه با همه کشورها،‌ از جمله روسیه داشته باشند.

این در حالی است که در ادامه تاکید رهبران جهان و افغانستان بر ایجاد یک دولت فراگیر، سرگئی لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه بار دیگر خطاب به طالبان گفت: «پل ارتباطی با مخالفان خود از‌ جمله با جبهه مقاومت ملی ایجاد کنند». او تاکید کرد: «طالبان به‌جای حکومت پشتونی، باید نظام فراگیر ایجاد کنند».

وزیر خارجه روسیه، اواخر هفته گذشته طی نشستی در مسکو گفت: «طالبان باید به‌ جای حکومتی متشکل از قوم پشتون، ساختاری فراگیر با حضور همه اقوام افغانستان ایجاد کند.»

براساس گزارش، خبرگزاری تاس، لاوروف بار دیگر تاکید کرد روسیه به طالبان توصیه می‌کند تا در راستای تشکیل دولت فراگیر اقدام کنند.

طالبان پیش از این در پاسخ به درخواست‌ دولت‌های مختلف در زمینه نیاز به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، ادعا کرده‌اند که ساختار حکومت این گروه فراگیر است.

لاوروف در مورد ساختار طالبان گفت: «در حکومت طالبان پشتون‌ها، ازبک‌ها، تاجیک‌ها و هزاره‌ها وجود دارند، اما از نظر سیاسی همه آن‌ها طالب هستند. ما فعالانه به طالبان توصیه می‌کنیم که نیروهای سیاسی دیگر را به ساختار حکومتی دعوت کنند.»

پیش از این، وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، هند، چین، دولت‌های آسیای میانه و مقام‌های سازمان ملل متحد نیز بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌اند.

هفته گذشته خیرالله خیرخواه؛ وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، با اشاره به تاکید دولت‌های مختلف جهان بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفت که هدف از این کار ورود جاسوسان به نظام طالبان است.

لاوروف تاکید کرد که ساختار دولت در افغانستان هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ قومی باید فراگیر باشد.

پیش از این ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه نیز با انتقاد از ساختار رژیم طالبان، خواستار تشکیل دولت فراگیر برای شکل‌گیری ثبات و صلح پایدار در افغانستان شده بود.

روسیه که نگران حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان است، همواره در خصوص گسترش نفوذ و قدرت داعش خراسان در این کشور هشدار داده است.

در همین حال، در بیش از دو سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، پیمان امنیت جمعی و مقام‌های امنیتی روسیه از تلاش مکرر سازمان‌های تروریستی بین‌المللی از‌ جمله داعش خراسان برای نفوذ به کشورهای آسیای میانه که مرز مشترک با افغانستان دارند خبر داده‌اند.

مطالب مرتبط