کاهش مبادلات تجاری بریتانیا و افغانستان در سال 2023

وزارت تجارت بریتانیا طی گزارشی اعلام کرد که تجارت و سرمایه‌گذاری این کشور در افغانستان در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشته است.

بنابر تازه‌ترین گزارش وزارت تجارت بریتانیا، مبادلات تجاری و خدمات بین این کشور و افغانستان در سال گذشته میلادی به ۱۳۵ میلیون پوند (۱۷۱ میلیون دلار) رسیده است.

صادرات بریتانیا به افغانستان در سال گذشته به ۸۸ میلیون پوند (حدود ۱۱۲ میلیون دلار) رسیده است که کاهش ۴/۱۵ درصدی به ارزش ۱۶ میلیون پوند کاهش را نشان می‌دهد.

واردات بریتانیا از افغانستان نیز به ۴۷ میلیون پوند (حدود ۶۰ میلیون دلار) رسیده که کاهش ۱۱ درصدی به ارزش ۶ میلیون پوند را نشان می‌دهد.

این گزارش نشان می‌دهد که سرمایه گذاری خارجی بریتانیا در افغانستان از سال ۲۰۲۱ به بعد به ۸۲۰ هزار پوند می‌رسد.

وزارت خارجه بریتانیا به شهروندان این کشور سفارش کرده است که به افغانستان به دلایل امنیتی از جمله امکان بازداشت از سوی حکومت طالبان سفر نکنند.

به گفته این وزارت در ماه مارچ ۲۰۲۱، بیش از ۱۰۰ شرکت بریتانیایی کالا و خدمات به افغانستان صادر می‌کردند که شامل ماشین آلات تولید برق، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، وسايل نقليه، گوشت، غلات، ماهی، دستگاه‌های پزشکی و محصولات دارویی بوده است.

کاهش سرمایه گذاری بریتانیا در حالی رخ داده است که مقامات طالبان همواره اعلام می کنند که با تامین امنیت سراسری در افغانستان، زمینه سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف در کشور فراهم شده است.

مطالب مرتبط