برگزاری تظاهرات فعالان افغانستان بر علیه بازداشت زنان در ۳۰ شهر جهان

فعالان مدنی و اجتماعی از برگزاری تظاهرات هماهنگی در بیش از ۳۰ شهر جهان در اعتراض به روند بازداشت‌ها و «سرکوب بی‌سابقه زنان و دختران» به خاطر حجاب به راه‌ انداخته‌اند.

در بیانیه این فعالان آمده است که آنان با برگزاری این تضاهرات گسترده در۳ شهر آمریکا از جمله واشنگتن، ۶ شهر آلمان از جمله برلین، ۴ شهر اسپانیا، ۲ شهر فرانسه، ۲ شهر سوئد و اندونزی، و همچنین شهرهای دیگر خواستار رهایی «فوری و بدون قید و شرط» زنان بازداشتی شده‌اند.

آنها در بیانیه‌ای همچنین به آنچه که «نسل‌کشی هزاره‌ها» خوانده‌اند، به حملات اخیر در غرب کابل اشاره کرده‌اند که مسئولیت بیشتر آن‌ها را گروه داعش برعهده گرفته است.

سیما نوری، از مسئولان برگزاری این تظاهرات‌ها، به رسانه ها گفته است آن‌ها جمعی «خودجوش» از مهاجران هزاره در کشورهای مختلف هستند و تعلق به هیچ حزب و گروهی ندارند.

در بیانیه مشترک این تظاهرات‌ها نیز با اشاره به بیش از ۵۰ دستورالعمل محدودیت زنان و دختران آمده است که روند اخیر بازداشت‌‌های زنان به خاطر حجاب «به دلیل تعلق به گروه قومی و مذهب خاص» صورت می‌گیرد.

«طالبان اکنون با بازداشت خودسرانه و اختطاف گسترده زنان و دختران هزاره به بهانه نوع پوشش آنان اقدامات غیرانسانی را روی دست گرفته است.»

همچنین در این بیانیه تاکید شده است: «پس از تسلط طالبان، هزاره‌ها دوباره از ارگان‌های دولتی و نظامی بصورت کامل حذف شدند.»

دراین بیانیه از سازمان ملل خواسته شده است که به «تعامل مثبت خود با طالبان پایان دهد و نسل‌کشی هزاره‌ها و آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسد».

این در حالی است که بازداشت زنان و دختران از سوی طالبان به دلیل نداشتن حجاب مورد نظر این گروه واکنش های ملی و بین المللی گسترده ای را در پی داشته است. اما طالبان این اقدام را تنبیه کسانی که قصد رواج بی بندباری در جامعه را دارند، خوانده است.

مطالب مرتبط