گوترش خواستار اصلاح نهادهای چندجانبه قدیمی شد

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد در سومین نشست سران «جی۷۷» و «چین» در شهر کامپالای اوگاندا گفت که کشورهای در حال توسعه باید برای اصلاح نهاد و چارچوب‌های چندجانبه قدیمی تلاش کنند. این درخواست در حالی مطرح می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل به دلیل ناتوانی در مهار جنگ‌های بزرگ مانند جنگ اوکراین، جنگ غزه و… با انتقادات گسترده روبه‌رو شده است.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یک‌شنبه، اول دلو، در نشست سران «جی۷۷» و «چین» در شهر کامپالای اوگاندا گفت که همبستگی و مشارکت بیش از ۱۳۰ کشور که از ۸۰ درصد جمعیت جهان نمایندگی می‌کنند، برای ساختن جهانی پایدار، صلح‌آمیز و عادلانه ضروری است.

او افزود: «بعید است کسانی که از سیستم حاکمیت جهانی کنونی بیشترین سود را می‌برند، اصلاحات آن را رهبری کنند. بنابراین، شتاب برای تغییر باید از شما آغاز شود.»

در همین حال، این مقام ارشد سازمان ملل همچنین روز شنبه، در نشست دیگری در اوگاندا به رفع چالش‌های موجود جهانی از جمله دستیابی به‌اهداف توسعه پایدار (SDGs) تا مهلت تعیین شده ۲۰۳۰، تضمین بهبود اقتصادی از همه‌گیری کرونا، احترام به حقوق بشر و اقدامات جدی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی تاکید کرد.

گوترش با اشاره به درگیری‌های جاری در اوکراین، خاورمیانه و سودان خاطرنشان کرد که این تنش‌ها زنجیره‌های تامین جهانی را مختل و همه مناطق را تهدید می‌کند.

او تاکید کرده که اجتناب از راه حل دو دولتی برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها غیرقابل قبول است.

دبیرکل سازمان ملل در این مورد گفت: «انکار حق دولت فلسطین برای مردم فلسطین، درگیری را که به تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است، به‌طور نامحدود طولانی می‌کند.»

گوترش خواستار اصلاح شورای امنیت سازمان ملل شده و گفته که این شورا به‌دلیل تقسیمات ژئوپلیتیکی فلج شده است و ترکیب آن منعکس‌کننده واقعیت‌های جهان امروز نیست.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که هم‌اکنون چندین کشور در سطح جهان گواه درگیری‌های شدید است و سازمان ملل متحد قادر به مواجهه موثر با این درگیری‌ها نیست.

پیش از این نیز سازمان ملل شورای امنیت را به ناتوانی در پایان جنگ غزه متهم کرده بود.

مطالب مرتبط