مقامات هندی: دعوت از طالبان در مراسم رسمی به معنی تغییر موضع نیست

منابع هندی در واکنش به دعوت رسمی سفارت هند از سفیر طالبان در ابوظبی برای شرکت در مراسم رسمی این کشور و انتقاد از عادی سازی طالبان گفت که دعوت از بدرالدین حقانی در مراسم جشن «روز جمهوری» روال عادی است و تغییر موضع این کشور را نشان نمی‌دهد.

منابع به رسانه هندی «ایندیا تودی» در توضیح دعوت‌نامه برای پذیرایی که قرار است در هوتلی در ابوظبی به تاریخ ٢٦ جنوری برگزار شود، گفتند که این دعوت به عنوان یک رویه معمول برای کلیه نمایندگی‌های دیپلماتیک مورد تایید دولت امارات متحده عربی است.

منابع اشاره کرده‌اند که سفارت هند در ابوظبی این دعوت‌نامه را به سفیر سفارت «جمهوری اسلامی افغانستان» و نه امارت اسلامی ارسال کرده و سفارت افغانستان در امارات همچنان پرچم سه رنگ جمهوری را دارد.

گفتنی است که دعوت هند از نماینده طالبان در امارات موجب انتقاد شماری از سیاسیون نظام جمهوریت شده است.

امور سفارت افغانستان در ابوظبی را نمایندگان طالبان پیش می‌برند. اما تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

بدرالدین حقانی در ماه اکتبر به عنوان کاردار طالبان در ابوظبی معرفی شده است.

هند از سال گذشته به این سو با حکومت طالبان در سطوح مختلف تعامل داشته است. هرچند تاکنون سفارت افغانستان در دهلی به نمایندگان طالبان سپرده نشده است. چند ماه قبل فعالیت این سفارت در دهلی نو در پی خارج شدن کارمندان آن متوقف شد.

در روزهای منتهی به سقوط افغانستان به دست طالبان در سال ۲۰۲۱ میلادی، هند تمام نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را در این کشور بست و کارکنان خود را از افغانستان خارج کرد.

اما در سال گذشته گزارش شد که کارمندان نهادهای امنیتی هند برای ارزیابی وضعیت افغانستان به این کشور رفتند و ممکن است فعالیت‌های دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

مطالب مرتبط