جوزپ بورل: طرح اسرائیل برای نابودی حماس بی‌نتیجه بوده است

با ادامه‌ی جنگ رژیم اسرائیل و جنبش حماس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که طرح اسرائیل برای نابودی حماس بی‌اثر بوده و باید گفتگوهای صلح آغاز شود.

جوزپ بورل در گردهمایی ماهانه‌ی وزیران خارجه‌ی اتحادیه اروپا با اشاره به هدف رژیم اسرائیل مبنی بر نابودی حماس در جنگی ویرانگر که حدود سه ماه و نیم از آن می‌گذرد، به خبرنگاران گفته است: «این شیوه‌ای که آنان برای از بین بردن حماس در پیش گرفته‌اند، راهش نیست. آنان کاری می‌کنند که نفرت نسل‌ها ادامه پیدا کند».

او گفت که به رغم مخالفت اسرائیل، اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر برای دستیابی به راه حل دو دولت تلاش کنند.

بورل گفته است که می‌خواهد تلاش‌های بین‌المللی را برای ایجاد مسالمت‌آمیز کشور فلسطینی در کنار رژیم اسرائیل ادامه دهد.

پیش از نشست بروکسل، سرویس دیپلماتیک اتحادیه‌ اروپا طرحی ده‌ماده‌ای را برای ۲۷ کشور عضو خود ارسال کرد که در آن نقشه‌ راهی برای صلح در مناقشه‌ پیچیده‌ رژیم اسرائیل و فلسطین پیشنهاد شده است.

محور این طرح که یکی از اهداف کلیدی آن  ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی است، فراخوانی برای تشکیل «کنفرانس صلح مقدماتی» است که اتحادیه اروپا، مصر، اردن، عربستان سعودی و اتحادیه‌ کشورهای عربی آن را سازماندهی خواهند کرد و از ایالات متحده و سازمان ملل نیز دعوت خواهد شد.

مقام‌های اتحادیه‌ اروپا این هدف را تنها گزینه برای صلح بلندمدت می‌دانند.

اتحادیه اروپا از یک‌سو تأمین‌کننده‌ عمده‌ کمک‌های اقتصادی به فلسطینی‌ها است و از سوی دیگر توافق‌نامه‌ همکاری گسترده‌ای با رژیم اسرائیل دارد.

در همین حال  نخست‌وزیر رژیم اسرائیل روز یک‌شنبه بار دیگر بر مخالفت خود با تشکیل هر گونه کشور فلسطینی ابراز کرده و گفت که نظارت بر امنیت تمامی قلمروهای غرب رود اردن که شامل غزه و کرانه‌ باختری اشغالی می‌شود، باید تحت کنترل اسرائیل باشد.

مطالب مرتبط