تورخم به روی ترانزیت باز شد

مقام‌های طالبان از بازگشایی گذرگاه تورخم پس‌ از ۱۱ روز به‌روی ترانزیت خبر داده‌اند.

گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان پس از ۱۱ روز صبح امروز سه‌شنبه، سوم دلو، به‌روی ترانزیت باز شد.

عبدالجبار حکمت؛ کمیسار طالبان در تورخم از بازگشایی این گذرگاه خبر داده؛ اما درباره‌ شرایط بازگشایی گذرگاه توضیح نداده است.

تورخم به‌تاریخ ۲۳ جدی، به‌دنبال وضع محدودیت ویزا و پاسپورت برای رانندگان موترهای باربری مسدود شده بود.

پاکستان می‌گوید که رانندگان باید با ویزا و پاسپورت تردد کنند، اما طالبان این محدودیت را نمی‌پذیرند. این اختلاف باعث مسدود شده گذرگاه‌ تورخم و چند گذرگاه مرزی دیگر میان افغانستان و پاکستان شده بود.

در همین حال، اکسپرس تریبون گزارش داده که مقام‌های پاکستانی شرایط تردد رانندگان موترهای باربری افغانستان بدون ویزا را تا پایان ماه مارچ تمدید کرده‌اند.

براساس گزارش این رسانه پاکستانی، تصمیم بازگشایی تورخم پس از گفتگوی هیأت متشکل از حمل‌ونقل و نمایندگان اتاق بازرگانی افغانستان با مقام‌های تجاری پاکستان در سفارت این کشور در کابل گرفته شده است.

اکسپرس تریبون افزوده است که این هیأت خواستار تسهیل شرایط ویزا شده و پاکستان نیز این خواسته را پذیرفته و تا پایان ماه مارچ به رانندگان مهلت داده است.

معلوم نیست که سایر گذرگاه‌ها، از جمله غلام‌خان در خوست و خرلاچی در پکتیا نیز باز شده‌اند یا خیر.

مقام‌های گمرک پاکستان اعلام کرده بودند که انسداد گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان میلیاردها روپیه‌ پاکستانی خسارت داشته و با ادامه‌ی این وضعیت، ممکن است کالاهای پاکستانی بازار افغانستان را «برای همیشه» از دست بدهند.

یک مقام گمرکی به اکسپرس تریبون گفته است که در طول تعطیلی، صادرات پاکستان به افغانستان در حد صفر رسیده بود.

مطالب مرتبط