امریکا بر مواضع کتائب حزب‌الله در عراق حمله کرد

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) از حمله بر مواضع کتائب حزب‌الله در عراق خبر داده و اعلام کرده است که علیه کتائب حزب‌الله در عراق حمله‌ هوایی انجام داده است.

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) اعلام کرده است که بامداد امروز چهارشنبه، ۴ دلو، حملات هوایی علیه کتائب حزب‌الله در عراق انجام شده است.

سنتکام این حمله را پاسخ به حمله‌ شبه‌نظامیان علیه نیروهای امریکایی، از جمله حمله‌ اخیر به پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق خوانده است.

در خبرنامه‌ سنتکام آمده است که حملات امریکا مقر فرماندهی کتائب حزب‌الله، انبارها و مکان‌های آموزشی را که برای توانایی‌های راکتی، موشکی و پهپادی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، هدف قرار داده‌اند.

این حملات چهار روز پس از آن صورت می‌گیرد که پایگاه نظامی عین‌الاسد عراق که نیروهای امریکا هم در آنجا مستقر اند، هدف ۱۷ راکت و موشک قرار گرفت و موجب انتقال ۴ نفر از نظامیان امریکایی به شفاخانه شد.

عصر سه‌شنبه، ۲۳ جنوری، وزارت دفاع امریکا گزارش کرد که نیروهای این کشور علیه سه پایگاه یا تاسیسات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران حملاتی انجام داده‌اند.

پنتاگون می‌گوید از زمان آغاز جنگ اسرائیل-غزه (اواسط اکتبر گذشته) شبه نظامیان ۱۵۰ حمله علیه مواضع نیروهای امریکا در عراق و سوریه انجام داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که حمله تازه امریکا در روز سه‌شنبه ساعاتی بعد از آن بود که پنتاگون گفت پیکارجویان در عراق دو حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد انجام داده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که مقام‌های پنتاگون به حمله روز سه‌شنبه شبه نظامیان به عین‌الاسد اذعان کردند؛ اما گفتند که جزئیات کمی درباره آن وجود دارد.

همزمان خبرگزاری‌های دولتی در ایران گزارش می‌دهند که ساعاتی بعد از حملات امریکا به شبه نظامیان شیعه در عراق، یک پایگاه امریکا در میدان نفتی کونیکو در منطقه دیرالزور سوریه هدف قرار گرفته است.

روز شنبه چندین موشک و راکت به پایگاه عین‌الاسد در خاک عراق شلیک شد که موجب مجروح شدن چند سرباز امریکا مستقر در آنجا شد.

در پی آن حمله چند پرسنل امریکایی به علت آنچه جراحات مغزی گزارش شد به مراکز درمانی منتقل شدند. پنتاگون می‌گوید همه آن‌ها اکنون به محل کار خود بازگشته‌اند.

لوید آستین؛ وزیر دفاع امریکا، در بیانیه‌ای که روز گذشته همزمان با حملات در عراق منتشر کرده گفته: «نیروهای نظامی امریکا امروز در خاک عراق حملات ضروری و متناسب علیه سه پایگاه انجام دادند که کتائب حزب‌الله و چند گروه دیگر مورد حمایت ایران از آن‌ها استفاده می‌کردند.»

وزیر دفاع امریکا افزوده:‌ «این حملات دقیق، پاسخ مستقیم و صریح به رشته حملات در حال گسترشی بود که علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف در عراق و سوریه که از طرف شبه نظامیان مورد حمایت ایران صورت گرفته بود».

سنتکام که ستاد فرماندهی نیروهای امریکایی در خاورمیانه است و مجری این حملات بوده، نیز گزارش کرده در این حملات هوایی «مقر فرماندهی و پادگان‌های آموزشی و انبارهای گروه کتائب حزب‌الله هدف قرار گرفته‌اند که آماده پرتاب موشک، راکت و عملیات‌ پهپادی» بودند.

ارتش امریکا حدود ۹۰۰ نیرو در سوریه و ۲۵۰۰ نفر هم در عراق دارد. پنتاگون می‌گوید این نیروها بیشتر نقش مستشاری دارند تا به نیروهای محلی کمک کنند در برابر خطر تجدیدقوا و بازگشت داعش وارد عمل شوند.

همه این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که ماه گذشته و در پی یک حمله پهپادی امریکا در بغداد – پایتخت عراق – محمد سودانی؛ نخست‌وزیر این کشور، از اقدام دولت تحت امر خود برای پایان حضور نیروهای نظامی امریکا و ائتلاف در خاک این کشور خبر داده بود.

دولت عراق آن حمله پهپادی در قلب بغداد را به‌شدت محکوم کرد اما پنتاگون با دفاع از آن گفت که طی آن حمله، پهپادهای آمریکا یکی از رهبران گروه‌های شبه‌نظامی را هدف قرار دادند؛ کسی که بنابر ادعای آمریکا، مسئول حملات اخیر به نیروهای ایالات متحده در خاک عراق و سوریه بوده است.

این حمله خشم گروه‌های متحد با ایران را برانگیخت. آن‌ها خواستار پایان دادن به حضور ائتلاف در عراق هستند.

مطالب مرتبط