کاهش واردات زغال‌ سنگ پاکستان از افغانستان

رسانه‌های پاکستانی از کاهش واردات زغال‌ سنگ این کشور از افغانستان خبر داده و گزارش داده‌اند که واردات زغال سنگ پاکستان از افغانستان کاهش یافته است.

همزمان با بالا گرفتن اختلافات میان دولت پاکستان و مقام‌های طالبان، روزنامه‌ پاکستانی‌نیوز، روز سه‌شنبه، سوم دلو، براساس آمار رسمی گزارش داد که واردات زغال سنگ پاکستان از افغانستان در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

این روزنامه پاکستانی گفته است که در عوض واردات زغال‌ سنگ این کشور از افریقای جنوبی افزایش یافته است.

به گفته این روزنامه، یک علت آن افزیش بهای زغال‌ سنگ افغانستان است.

در همین‌ حال، آمار شرکت دولتی ترمینال بین‌المللی ذخایر تجاری در کراچی نشان می‌دهد که واردات زغال سنگ پاکستان از کشورهای دیگر و از مسیر دریایی در ۱۶ روز اول سال ۲۰۲۴، در مقایسه به زمان مشابه در دو سال گذشته افزایش یافته و به ۴۹۳ هزار تن رسیده است.

پیش از این طالبان سال گذشته اعلام کرده بود که با افزایش استخراج و صادرات زغال‌سنگ افغانستان، این گروه ۱۰ درصد نیاز روزانه زغال‌ سنگ پاکستان را تامین می‌کند.

بر اساس گزارش‌ این روزنامه، این افزایش عمدتا ناشی از افت واردات از افغانستان و کاهش قیمت زغال‌ سنگ از ترمینال زغال‌ سنگ خلیج ریچارد واقع در افریقای جنوبی گفته شده که از ۱۱۶ دالر در هر تن به ۹۸ دالر کاهش یافته است.

افریقای جنوبی از مهمترین صادركنندگان زغال‌ سنگ به اروپا و آسیا، تمامی صادرات زغال‌ سنگ را از طریق ترمینال زغال خلیج ریچارد واقع در نزدیكی بندر دوربان انجام می‌دهد.

شرکت دولتی ترمینال بین‌المللی ذخایر تجاری در نیمه اول سال مالی جاری حدود ۱.۹ میلیون تن زغال‌سنگ را تخلیه کرده است.

این شرکت همچنین گفته که واردات زغال‌ سنگ از بندر ریچارد حدود ۴۰ تا ۴۱ هزار روپیه پاکستانی هزینه دارد؛ اما این هزینه در مورد افغانستان بین ۵۰ تا ۵۲ هزار روپیه است که تفاوت ۲۵ درصدی قیمت را نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط