طالبان: داشتن حجاب «فرمان خداوند» است؛ نه دستور ما

یک مقام طالبان در مورد بازداشت زنان و دختران به دلیل عدم رعایت حجاب می‌گوید که لزوم حجاب «فرمان خداوند» است نه دستور آن‌ها.

محمد فقیر محمدی، معاون وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رسانه‌ها گفت: «حجاب الحمدلله نه حکم امارت اسلامی (حکومت طالبان) است و نه حکم وزارت امر به معروف است، حجاب حکمی از طرف رب العالمین است».

وی افزود:«مردم افغانستان صد در صد رعایت حجاب را می‌خواهند. درباره حجاب هیچ کس شکایت نکرده‌ است که بگوید ما حجاب را نمی‌پذیریم.»

اخیراً شمار زیادی از زنان در کابل به دلیل حجاب بازداشت شدند و گفته شده پس از چند ساعت توقیف و « ارائه توصیه‌های لازم» و گرفتن «ضمانت از خانواده» برای عدم تکرار آن، دوباره آزاد شدند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان هم در گزارش تازه‌ای نسبت به این بازداشت‌ها ابراز نگرانی کرده و آن را «خودسرانه» خوانده است.

در این گزارش آمده است که مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با همکاری پولیس دست به بازداشت‌های خودسرانه زنان به خاطر «نداشتن حجاب مناسب» زده و به تعداد زیادی از زنان هم هشدارهای شفاهی داده‌اند.

در این گزارش آمده است: «مقامات اداره حاکم، زنان و دختران را عمدتاً در غرب کابل/دشت برچی، منطقه‌ای هزاره نشین، و برخی را نیز در خیرخانه، که ساکنان آن عمدتاً از قومیت تاجیک و از جوامع پنجشیر هستند، گرفتار کرده‌اند.»

سخنگوی ارشد طالبان اما در بیانیه‌ای واکنش تندی به این گزارش نشان داده و گفته است، انتقاد از اجرای «احکام دینی» قابل قبول نیست و «توهین به عقاید» مردم است.

معاون وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز تاکید کرده است که برای «جلوگیری از بدرفتاری با مردم سیمینارهای مختلفی برای محتسبان» برگزار شده است.

او می‌گوید که به این محتسبان توصیه شده که «با مردم طوری رفتار کنید که قلب آن‌ها را از خود کنید».

گفتنی است که بازداشت زنان در کابل و ولایات از سوی طالبان واکنش‌های تند مقامات حکومت پیشین و جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشر را در پی داشته است.

 

مطالب مرتبط