طالبان برای ساکت کردن رسانه‌های افغانستان تلاش می‌کنند

به دنبال وضع محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و بازداشت خبرنگاران از سوی طالبان، فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران اعلام کرده است که طالبان در تلاش ارعاب و ساکت‌ کردن رسانه‌های افغانستان‌اند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران درباره‌ بازداشت خبرنگاران توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته که این کار طالبان برای ارعاب و ساکت کردن رسانه‌ها است.

طالبان اخیرا دست‌کم ۴ خبرنگار را بازداشت کرده که از این جمع ۳ نفر پس از چند روز آزاد شده‌اند.

احسان اکبری؛ خبرنگار یک رسانه جاپانی، احمدجواد رسولی و عبدالحق حمیدی؛ خبرنگاران سایت گردش اطلاعات طی روزهای اخیر در کابل توسط استخبارات بازداشت و دوباره آزاد شده‌اند.

در همین حال، طالبان در غزنی نیز خادم‌حسین احمدی؛ مسئول «رادیو‌ جاغوری» را بازداشت کرده‌اند و سرنوشت او تاکنون روشن نیست.

اتحادیه خبرنگاران آزاد افغانستان ادامه‌ بازداشت خبرنگاران را برای ادامه‌ کار رسانه‌ای نگران‌کننده خوانده و تأکید کرده است که جلسات کمیسیون تخلفات رسانه‌ای که مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های خبرنگاران را بر عهده دارد تسریع شود تا این موضوعات در این کمیسیون بررسی شود.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران همچنین در بیانیه‌ خود گفته است که تلاش‌های غیرقانونی مستمر طالبان برای ارعاب و ساکت‌ کردن رسانه‌های افغانستان را محکوم می‌کند.

این نهاد افزوده که با بازداشت خبرنگاران، فضای آزادی بیان و آزادی مطبوعات بیشتر محدود می‌شود.

این فدراسیون گفته است که بازداشت خودسرانه‌ی خبرنگاران، به‌خاطر کار آنان نگران‌کننده است.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران خواستار بررسی موارد نقض حقوق خبرنگاران توسط کمیسیون شکایات و نقض حقوق رسانه‌های افغانستان شده است.

در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران، از جمله ۱۶ مورد بازداشت را ثبت کرده که از این میان دو نفر همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

به‌گفته‌ مرکز خبرنگاران افغانستان، این دو نفر امین‌الله عالمی؛ صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول رادیو ممتاز در فاریاب و سلطان‌علی جوادی؛ مدیرمسئول رادیو نسیم در ولایت دایکندی هستند که هر دو از سوی دادگاه طالبان به یک سال زندان محکوم شده‌اند.

این در حالی است که دفتر حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نیز به دلیل وضعیت سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور، روز گذشته پس از ۱۷ سال به کار خود پایان داد.

مطالب مرتبط