اعلام آمادگی طالبان برای آغاز پروژه‌های منطقه‌ای

امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان اعلام کرده است که این گروه آماده آغاز پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای می‌باشد.

وزارت خارجه طالبان با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده که این گروه برای آغاز کار عملی پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای مانند کاسا – ۱۰۰۰ آمادگی کامل دارد.

امیرخان متقی این گفته‌ها را در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت قرقیزستان که به کابل سفر کرده، بیان کرده است.

در این دیدار در رابطه با همکاری تجاری و ترانزیتی دوجانبه بحث و تبادل نظر شده است.

مولوی متقی همچنین به وزیر اقتصاد و تجارت قرقیزستان گفته: «پیشرفت‌های اخیر در منطقه امنیت و ثبات در افغانستان فرصت‌های خوبی را برای رشد تجارت و ترانزیت ایجاد کرده است.»

او همچنین گفته که اکنون دولت طالبان با امکانات خودش پروژه‌های بزرگ اقتصادی را آغاز کرده و آماده است که کار عملی پروژه‌های بزرگ منطقه‌ مانند کاسا – ۱۰۰۰ را آغاز کند.

در همین حال، وزیر خارجه طالبان، از سیاست‌های قرقیزستان در قبال افغانستان استقبال کرده و به هیات قرقیز گفته است که باید تسهیلات برای واردات تاجر افغان از چین از طریق قرقیزستان افزایش یابد تا این مسیر به یک مسیر ترانزیتی موفق مبدل شود.

امان گلدیف دانیار؛ وزیر اقتصاد و تجارت قرقیزستان نیز گفته: «کشورش روابط گسترده‌ای با افغانستان در بسیاری از زمینه‌ها دارد و اکنون این ظرفیت به میان آمده که صادرات و واردات میان دو کشور افزایش یابد و همچنین فرصت‌های خوبی برای کار مشترک میان افغانستان و قرقیزستان در زمینه های تجارت، ترانسپورت، ترانزیت، انرژی، زراعت و تحصیلات عالی وجود دارد.»

دانیار افزوده است که پس از تغییرات مثبت در افغانستان، فرصت‌های کار مشترک در بسیاری از زمینه‌ها نمایان شده است.

او همچنین گفته که در این سفر جمعی از تاجران قرقیزستان را نیز با خود آورده، تا با حکومت افغانستان و بخش خصوصی بحث کاری تجاری داشته باشند.

وزیر خارجه طالبان خواستار تسهیل در صدور ویزا قرقیزستان برای تاجران افغان برای توسعه تجارت شد و اطمینان داد که افغانستان از رشد روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها حمایت می‌کند.

مطالب مرتبط