طالبان از نهایی سازی برنامه استفاده از زمین‌های کانال قوش‌تپه خبر داد

مقامات وزارت زراعت طالبان می گویند جلسه ای را به‌منظور نهایی‌سازی برنامه عملیاتی استفاده موثر از زمین‌های اطراف کانال قوش‌تپه برگزار کرده اند.

وزارت زراعت و مالداری طالبان در خبرنامه ای گفته است که این جلسه «به‌منظور نهایی‌سازی برنامه عملیاتی استفاده موثر از زمین‌های اطراف کانال قوش‌تپه» با حضور صدراعظم عثمانی، معاون وزیر زراعت و مالداری و کارشناسان این وزارت دایر گردید.

در این جلسه در مورد «دسته‌بندی زمین‌های زراعتی، کمپلکس زراعتی، کانال‌های کوچک آبیاری، ساحات محافظت شده و طرح عملیاتی» بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

کانال بزرگ آبیاری قوش‌تپه، بزرگترین پروژه انتقال آب در شمال کشور است که ظرفیت انتقال ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از رودخانه مرزی آمودریا را دارد.

پس از تکمیل ساخت کانال قوش تپه به گفته مسئولان طالبان «۵۵۰ هزار هکتار زمین» در ولایت‌های بلخ، جوزجان و فاریاب آبیاری خواهد شد.

وزارت زراعت و مالداری طالبان می‌گوید «استفاده معقول و موثر از زمین‌های اطراف کانال قوش‌تپه» به این وزارت سپرده شده است.

در همین حال، ازبکستان در مورد این کانال اظهار نگرانی کرده است. بختیار ایرگاشف،مدیر مرکز تحقیقاتی مانو در ازبکستان می‌گوید طالبان به دنبال راه‌اندازی جنگ آب در منطقه است.

آقای ایرگاشف به ساخت کانال قوش‌تپه در شمال افغانستان اشاره کرد و گفت آب در حال تبدیل شدن به ابزار ژئوپلیتیک و چانه‌زنی در منطقه است.

این پژوهشگر ازبکستانی در گفتگو با خبرگزاری پادروبنا گفت ساخت کانال انتقال آب قوش‌تپه و اظهارات دیگر در مورد آب، همه ابزار ژئوپلیتیک آبی است که از سوی طالبان دنبال می‌شود.

او یادآور شد که افغانستان در مورد مسایل آب با ایران هم بر سر جریان رودخانه هیرمند تضادهای جدی دارد و به همین دلیل در بهار گذشته درگیری مسلحانه داشتند.

آقای ایرگاشف افزود طالبان در مورد رودخانه کنر در شرق افغانستان که از مرز پاکستان می‌گذرد نیز با مشکلات جدی مواجه است.

گفتنی است طالبان در دو سال گذشته با صرف هزینه‌ سنگینی بر اجرای طرح کانال قوش‌تپه تمرکز کرده است.

این کانال، بخشی از آب رودخانه آمو را به سوی مناطقی در شمال ولایت‌های بلخ، جوزجان و فاریاب هدایت می‌کند.

ساخت کانال قوش‌تپه نگرانی‌هایی را نیز در میان مردم شمال افغانستان مبنی بر کوچ اجباری مردمان بومی و توزیع زمین‌های اطراف قوش‌تپه به وابستگان طالبان دامن زده است.

در همین حال رئیس‌جمهور ازبکستان چندی پیش هشدار داد که طالبان در حال ساخت کانال انتقال آب قوش‌تپه است و این امر می‌تواند رژیم آب و تعادل را در آسیای میانه به طور اساسی تغییر دهد.

شوکت میرضیایف در ماه سنبله در پنجمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای میانه در شهر دوشنبه گفت که در واقع یک مصرف‌کننده جدید ظاهر شده که «هیچ تعهدی به کشورهای ما ندارد«.

مطالب مرتبط