گفتگوهای چهارجانبه پاریس برای برقراری آتش‌بس دو ماهه در غزه

مقام‌های امریکا، مصر، قطر و رژیم اسراییل برای توافق بر سر آتش‌بس دو ماهه در غزه نشستی را در شهر پاریس برگزار می‌کنند.

blank

رسانه‌ها امروز یک‌شنبه، ۸ دلو، گزارش داده‌اند که مقام‌های امریکا، قطر، مصر و رژیم اسراییل به پاریس رفته‌اند تا درباره پیش‌نویس تهیه‌شده یک توافق که به آزادی گروگان‌ها در برابر آتش‌بس در غزه خواهد پرداخت، گفتگو کنند.

بربنیاد گزارش آسوشیتدپرس، در نشست پاریس که امروز برگزار می‌شود، ویلیام برنز؛ رییس سازمان سی‌آی‌ای، محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی؛ نخست‌وزیر قطر، عباس کامل؛ رییس اطلاعات مصر و داوید بارنه‌؛ رییس سازمان جاسوسی اسراییل (موساد) اشتراک خواهند کرد.

نیویارک تایمز نیز گزارش داده است که کشورهای میانجی از جمله امریکا، مصر و قطر با ادغام پیشنهادات اسراییل و حماس در ۱۰ روز گذشته، پیش‌نویس یک توافق آزمایشی را تدوین کرده‌اند.

رسانه‌های اسراییلی شمار گروگان‌های باقی‌مانده را حدود ۱۳۶ تن گزارش کرده و گفته‌اند دست‌کم ۲۲ تن از آنان احتمالا زنده نیستند.

نیویارک تایمز به نقل از مقام‌های امریکایی دست‌یابی به توافق جدید طی دو هفته آینده را محتمل دانسته است.

بر اساس این توافق، در مرحله اول وقفه‌ای به مدت ۳۰ روز در جنگ برقرار می‌شود و حماس برخی از گروگان‌ها شامل زنان، کهن‌سالان و زخمی‌ها را آزاد می‌کند.

طی این وقفه دوطرف به بررسی جزئیات مرحله دوم،‌ شامل آزادی بقیه گروگان‌ها از جمله مردها و سربازان در برابر ۳۰ روز وقفه دیگر خواهند پرداخت.

تعداد فلسطینی‌هایی که براساس این توافق قرار است از زندان‌های اسراییل آزاد شوند، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

این توافق همچنین امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه را فراهم می‌کند.

مقام‌های امریکایی به نیویارک تایمز یادآور شده‌اند، با این‌که این توافق «آتش‌بس دایمی» که خواسته حماس برای آزادی گروگان‌ها بود نیست؛ اما اگر اسراییل جنگ را برای دو ماه متوقف کند، احتمالا پس از این وقفه جنگ را به همان شیوه پیش دنبال نخواهد کرد.

این گزارش یک روز پس از گفتگوهای تلفونی جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا با رهبران مصر و قطر منتشر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *