احمد مسعود : جهان منتظر مبارزه مردم افغانستان در برابر طالبان است

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان بر مبارزه به «هرشکلی» با حکومت طالبان تاکید کرده و گفت که جهان انتظار این را دارد تا میلیون‌ها تن از مردم افغانستان به اشکال مختلف در برابر طالبان مبارزه کنند.

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» امروز از طریق ویدیویی به مناسبت سالگرد کشته شدن فرمانده خیرخواه اندرابی در دانشگاه وست‌مینستر لندن برگزار شد، صحبت می‌کرد، گفت: دنیا انتظار دارد که مردم افغانستان در مقابل طالبان «به هر شکلی» مبارزه کنند.

وی گفت: «به هر شکلی که شود چه در خیابان، چه در کوهپایه‌ها، چه مجازی و چه سیاسی و به شکل نظامی و اشکال مختلف باید اعتراض، مبارزه و مقاومت خود را برای تغییر اعلان کنیم.»

احمد مسعود همچنین گفت: «از باورها و آجنداهای کوچک شخصی بیرون بیاییم. ما به یک ابرساختار کلانی به نام افغانستان با تمام باورهای متفاوت، باورمند شویم.»

او تاکید کرد که «فردای افغانستان در دست مردم افغانستان است که انتخاب کنند که چه می‌خواهند و چگونه می‌خواهند زندگی کنند.»

او گفت که «یک مجموعه قلیل و کوچک که بدون شک ریشه در بین مردم ما ندارد، حاکم بر سرنوشت میلیون‌ها نفر شده است.»

احمد مسعود و سایر چهره‌های سیاسی مقاومت قبلا بیشتر خواهان گفتگو و راه‌حل‌های سیاسی شده بودن

یونس قانونی، از سیاسیون افغانستان، نیز که از طریق زوم در این نشست صحبت می‌کرد، گفت برخلاف بحث‌های موجود، راه حل قضیه افغانستان تشکیل حکومت «همه‌شمول» نیست، بلکه تغییر اساسی وضعیت و آغاز «یک پروسه فراگیر ملی» است.

او گفت افغانستان به «بهشت امن تروریستان و دوزخ مردم افغانستان» تبدیل شده است.

او گفت: «افغانستان به مرکز صدور تروریسم و هراس‌افکنی در چارچوب خلافت‌طلبی تبدیل شده است».

به گفته او، «ائتلافی از گروه‌های تندرو تروریستی شکل گرفته و گام بعدی گرفتن پاکستان و آسیای میانه است.»

او افزود :«نفس تعیین نماینده ویژه شورای امنیت سازمان ملل این است که افغانستان یک بحران بزرگ بین‌المللی» است.

عطامحمد نور، والی سابق بلخ، نیز که از طریق زوم صحبت می‌کرد، خواهان دعوت جریان‌های سیاسی به نشست دوحه شد که قرار است از سوی سازمان ملل در روزهای ۱۸-۱۹ فبروری در مورد افغانستان برگزار شود.

این در حالی است که پیش از این سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که طالبان باید با جبهه مقاومت ملی افغانستان پل ارتباطی بسازند و نیروهای سیاسی دیگر را نیز به «ساختار حاکمیت» دعوت کند.

اظهارات رهبر جبهه مقاومت ملی در حالی بیان می‌شود که طالبان فردا (دوشنبه) میزبان نشستی زیر نام «نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان» خواهند بود.

در این نشست نماینده‌گان ویژه و سفیران کشورهای همسایه و منطقه اشتراک خواهند کرد.

مطالب مرتبط