حمله مسلحانه در سودان جنوبی ۵۲ تن را کشت

مقام‌های سودان جنوبی از حمله مسلحانه اعلام کرده‌اند که در پی حمله افراد مسلح دست‌کم ۵۲ تن کشته شده‌اند.

مقام‌های سودان جنوبی اعلام کرده‌اند که یک‌شنبه‌شب، ۸ دلو افراد مسلح در منطقه نفت‌خیز ابیی بر روستاییان حمله کردند که بر اثر آن دست‌کم ۵۲ نفر کشته و ۶۴ نفر دیگر زخمی شدند.

مقام‌های سودان جنوبی همچنین گفته که یک نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد نیز در جمع کشته‌شدگان است.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، انگیزه این حمله تاکنون حمله مشخص نشده است،‌ اما احتمال می‌رود که مناقشه بر سر زمین میان گروه‌های قومی دلیل این حمله مرگبار باشد.

بولیس کوچ؛ وزیر اطلاعات ابیی گفته که این منطقه بار‌ها شاهد درگیری‌های قومی مرگبار بوده و در اکثر موارد،‌ مناقشه بر سر زمین موجب این درگیری‌های خونین شده است.‌

نیروهای امنیتی موقت سازمان ملل متحد برای ابیی و یونیسف با نشر اعلامیه‌ای حمله شب گذشته را محکوم کرده و گفته‌اند که این حمله موجب کشته شدن یک نیروی حافظ صلح این سازمان نیز شده است.

سودان و سودان جنوبی پس از توافق صلح در سال ۲۰۰۵ که منجر به پایان چندین دهه جنگ داخلی بین شمال و جنوب سودان شد، بر سر کنترل منطقه ابیی اختلاف نظر داشته اند.

سودان و سودان جنوبی هر دو ادعای مالکیت آبیی را دارند.

یک هیات اتحادیه افریقا پیشنهاد راه اندازی همه‌پرسی برای منطقه ابیی را داده است، اما در مورد واجد شرایط بودن رای دادن اختلاف نظر وجود داشت.

در حال حاضر این منطقه تحت کنترل سودان جنوبی است. پس از آنکه سودان جنوبی در ماه مارچ سال گذشته نیروهای خود را در منطقه ابیی مستقر کرد، درگیری‌های فرامرزی تشدید شده است.

مطالب مرتبط