حزب وحدت اسلامی افغانستان: هتک حرمت زنان محجبه هزاره برخلاف شرع و قانون است

حزب وحدت اسلامی افغانستان اعلام کرد که «زنان محجبه» هزاره برخلاف اصول شرعی و قانونی هتک حرمت و بازداشت می‌شوند.

حزب وحدت اسلامی افغانستان که محمد کریم خلیلی، از چهره‌های سیاسی هزاره و معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان رهبر آن است با انتشار بیانیه‌ای حملات علیه گروه‌های عمدتاً شیعه و هزاره در افغانستان را که اکثراً داعش مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد،‌ محکوم کرده است.

در این بیانیه همچنین طالبان را متهم به «بازداشت خودسرانه دختران محجبه از مناطق خاص» کرده است.

این حزب هشدار داد که رفتار غیرانسانی با هزاره‌ها، «پیامد سنگینی برای افغانستان خواهد داشت» و مسئولیت آن به عهده طالبان خواهد بود.

در بیانیه این حزب آمده است که ماموران امر به معروف طالبان «هر روزبه طور غیرقانونی و با خشونت و وحشت دختران محجبه و مومنه بخش‌های خاص از جامعه را بازداشت و زندانی می‌نمایند».

در بیانیه حزب وحدت اسلامی افغانستان آمده که «نسل‌کشی هزاره‌ها از یک قرن به این سو با هدف حذف و تحقیر تاریخی آن‌ها» ادامه داشته است.

این حزب گفته است هزاره‌ و شیعیان از ساختار حقوقی و سیاسی افغانستان «حذف شده‌اند، فقه جعفری در دانشگاه‌ها و مکاتب ممنوع، علمای شیعه به شمول مناطق شیعه نشین از شورای علما تجرید، کتاب‌ها و منابع علمی فقه‌جعفری از مکان‌های اکادمیک جمع‌آوری و دختران و زنان محجبه این مردم بر خلاف اصول و معیارهای شرعی و قانونی هتک حرمت و بازداشت می شوند».

این حزب از سازمان‌ها و مراجع بین‌المللی خواسته است تا این رویدادها را بررسی کرده و به ادامه «سیاست‌های جاری علیه هزاره‌ها و شیعیان» در افغانستان پایان دهند.

مقام‌های طالبان تاکنون به طور مشخص به این بیانیه واکنشی نشان نداده اما حکومت طالبان قبلاً از بازداشت‌های زنان به خاطر رعایت نکردن «حجاب اسلامی» از سوی ماموران پلیس و محتسبان دفاع کرده و آن را در راستای اجرای «شریعت اسلامی» خوانده است.

مطالب مرتبط