طالبان پاکستانی برای حمله به پنجاب واحد ویژه تشکیل داد

در حالی که حملات مرگبار و بی‌سابقه شبه نظامیان بلوچ در ایالت بلوچستان پاکستان ادامه دارد، رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) هم یک واحد ویژه‌ را برای حمله به پنجاب ایجاد کرده است.

«دان‌نیوز» دوشنبه‌شب، ۹ دلو، گزارش داد که تحریک طالبان پاکستان که تا پیش از این حمله‌های خود را بر ایالت خیبرپختونخوا متمرکز کرده بود، با ایجاد یک واحد ویژه نظامی، قصد دارد حمله‌هایی را نیز در ایالت پنجاب راه‌اندازی کند.

براساس این گزارش، پولیس منطقه دره غازی خان ایالت پنجاب گزارش‌هایی دریافت کرده است که نشان می‌دهد تحریک طالبان پاکستان، واحد ویژه‌ای متشکل از افراد باتجربه و مجهز به سلاح‌های پیشرفته‌ ایجاد کرده است و به همین دلیل، پولیس در بخش‌هایی از ایالت پنجاب به حالت آماده‌باش درآمده است.

براساس این گزارش، مناطق لاخانی، جنگی و تریمان در پنجاب پاکستان که در امتداد مرز با مناطق قبایلی خیبرپختونخوا قرار دارند، در معرض تهدید شدید امنیتی قرار گرفته‌اند.

تحریک طالبان پاکستان واحد ویژه خود را که برای حمله به پولیس پنجاب تشکیل داده، «اوسترانا» نام نهاده است.

این نام، برگرفته از نام یک قبیله از قوم پشتون در پاکستان است.

مشخص نیست که اعضای این واحد ویژه همه اعضای یک قبیله‌اند، یا از قبایل مختلف به آن پیوسته‌اند.

منابع امنیتی و نظامی در پنجاب به دان‌نیوز گفته‌اند که این واحد ویژه، مسئولیت راه‌اندازی حمله به پولیس پنجاب را بر عهده گرفته است و هشدار برای حمله‌های احتمالی این گروه، باعث ایجاد و گسترش هراس و نگرانی در میان مردم شده است.

به گفته منابع امنیتی در پنجاب، واحد ویژه «اوسترانا» در آغاز ۱۰ تا ۱۲ عضو داشت، اما اینک شمار اعضای آن به بیش از ۵۰ نفر می‌رسد و از گروگان‌گیری، باج‌گیری و همکاری با گروه‌های تبهکار برای تامین هزینه‌های خود استفاده می‌کند.

این گروه در منطقه دی‌جی خان که میان خیبرپختونخوا و پنجاب قرار دارد نفوذ کرده است و احتمال گسترش فعالیت آن به سایر مناطق، به نگرانی‌ها در این‌باره دامن زده است. اخیرا شماری از اعضا و هواداران تحریک طالبان پاکستان، با انتشار عکس‌هایی، از یک واحد ویژه به نام «نیروی ویژه انتحاری» خبر دادند.

در عکس‌های منتشر شده، اعضای این واحد با سلاح‌های امریکایی رهاشده در افغانستان، دوربین دید در شب و لباس‌های نظامی مشاهده می‌شوند.

پیش از این، نهادهای امنیتی پاکستان گزارش داده بودند که تحریک طالبان پاکستان و دیگر شبه‌نظامیان فعال در این کشور، به سلاح‌های پیشرفته امریکایی رهاشده در افغانستان دسترسی دارند و ورود این سلاح‌ها به خاک پاکستان، باعث افزایش حمله‌های تروریستی در این کشور شده است.

منبعی در پولیس پنجاب نیز با اشاره به واحد ویژه جدید تحریک طالبان پاکستان، به دان‌نیوز گفته: «ستیزه‌جویان در مقایسه با پولیس محلی مجهزترند و جدیدترین تسلیحات را در اختیار دارند.»

در همین حال، رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقام‌های این کشور از دفع دست‌کم سه حمله‌ شبه‌نظامیان بلوچ در بلوچستان گزارش داده‌اند. منابع مستقل می‌گویند که مهاجمان ده‌ها نیروی امنیتی پاکستان را کشته یا اسیر گرفته‌ و بر بخش اعظم منطقه مسلط شده‌اند.

گزارش‌های دیگر حاکی است که در جریان هجوم شب گذشته تا بامداد امروز شبه نظامیان گروه تجزیه طلب موسوم به ارتش آزادی‌بخش بلوچستان به شهر مچ در منطقه بولان بلوچستان پاکستان در ۵۰ کیلومتری جنوب غرب شهر کویته اکثر مراکز پولیس و ارتش این کشور سقوط کرده و مهاجمین بر بخش اعظم آن مسلط شده و ده‌ها تن از نیروهای امنیتی و نظامی را به اسارت گرفته اند.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. پولیس گفته که حداقل ۱۵ راکت از کوه‌ها شلیک شده است.

اما برخی‌ها گزارش داده‌اند که تاکنون بر اثر حمله جبهه‌های آزادی بخش بلوچ ۵۰ نفر از ارتش پاکستان کشته شده و ۴۵ نفر اسیر شده‌اند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، به ارزش بیش از هفت میلیون دالر اسلحه و تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکایی در آن کشور باقی ماند که اینک در اختیار طالبان قرار دارد.

بخشی از این تسلیحات در دو سال گذشته به بیرون از افغانستان قاچاق شده و در دسترس گروه‌های شبه‌ نظامی قرار گرفته است. طالبان با دسترسی به این تسلیحات، ارتشی ۱۵۰ هزار نفری تشکیل داد و مسئولان وزارت دفاع این گروه ادعا کرده‌اند که شمار افراد ارتش خود را افزایش می‌دهند.

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری پیشین ایالات متحده، پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، بارها از دولت جو بایدن بابت رها کردن تسلیحات پیشرفته امریکایی در افغانستان انتقاد کرد و مدعی شد که اگر او در قدرت ‌بود، یا تسلیحات را به امریکا انتقال می‌داد و یا آن‌ها را نابود می‌کرد تا به دست طالبان نرسد.

مطالب مرتبط