شورای مقاومت: درباره‌ نشست دوحه با ما مشورت نشده

گروهی از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان موسوم به «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده است که درباره‌ نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان در دوحه قطر، با «جریان‌های مؤثر سیاسی تاکنون مشوره‌های لازم و کامل صورت نگرفته است».

blank

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» امروز سه‌شنبه، ۱۰ دلو با نشر بیانیه‌ای گفته است که بر اساس قطعنامه‌ شورای امنیت ملل متحد، این سازمان متعهد شده است تا در مشورت با تمام جوانب، به‌شمول جامعه‌ مدنی، جناح‌های سیاسی، کشورهای منطقه و جامعه‌ جهانی، نماینده‌ ویژه انتخاب کرده و بر اساس ارزش‌های مندرج در منشور ملل متحد، راه‌ حلی مناسب برای برون‌رفت افغانستان از وضعیت کنونی جستجو کند.

قرار است به روزهای ۱۸ و ۱۹ فبروری دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای در دوحه به میزبانی دبیرکل سازمان ملل درباره‌ افغانستان برگزار شود.

هدف از برگزاری این نشست بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ افغانستان به‌گونه‌ منسجم و هماهنگ با درنظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل در مورد این کشور گفته شده است.

این نشست بر اساس قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ اجرای توصیه‌های ارزیابی مستقل که از سوی فریدون سینیرلی‌اوغلو؛ هماهنگ‌کننده‌ ویژه سازمان ملل انجام شده، برگزار خواهد شد. تعیین نماینده‌ ویژه در امور افغانستان از جمله‌ این توصیه‌ها است.

در اعلامیه‌ این شورا اما آمده: «بر اساس اطلاعات رسیده و با توجه به ادعای گروه طالبان مبنی بر دعوت از آنان برای شرکت در این نشست، به نظر می‌رسد که علی‌رغم اعلام تاریخ اجلاس دوحه  تاکنون مشوره‌های لازم و کامل با جریان‌های مؤثر سیاسی افغانستان صورت نگرفته است.»

این شورا افزوده است که نگرانی‌ جناح‌های سیاسی در سطح ملی و همچنین جلسات متعدد و تحرکات متضاد در سطح بین‌المللی درباره‌ افغانستان، نشان‌دهنده‌ عدم اجماع و انسجام ملی و بین‌المللی در مورد افغانستان با محوریت سازمان ملل متحد است.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» تأکید کرده است که برای حل بحران افغانستان، فعالیت منسجم و هماهنگ با محوریت سازمان ملل متحد و با حضور همه‌‌ جوانب درگیر در قضیه افغانستان باید آغاز گردد.

در اعلامیه‌ این شورا آمده: «با توجه به تجربیات گذشته، هرگونه کمبود و نادیده‌گرفتن هر یک از طرف‌های درگیر به منزله‌ شکست روندهای موجود و طولانی‌شدن بحران افغانستان خواهد بود.»

این شورا اضافه کرده است که سازمان ملل متحد و جامعه‌ جهانی وظیفه دارند تا مردم افغانستان را از وضعیت کنونی نجات دهند و به‌گفته‌ این شورا، «تنها راه ممکن آغاز گفتگوهای معنادار و منسجم، با حضور همه‌ی طرف‌های درگیر در قضیه افغانستان است.»

طالبان اما با تعیین نماینده‌ ویژه از سوی سازمان ملل مخالف اند و ظاهرا گفتگو را هم نمی‌پذیرند.

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان روز گذشته در نشست کابل از کشورها خواست که به شیوه‌ حکومت‌داری این گروه احترام بگذارند و طرح‌‌های خارجی در افغانستان نتیجه نمی‌دهد. او اشاره کرد که طرح‌های سازمان ملل تا اکنون جز جنگ و بی‌ثباتی نتیجه‌ای نداشته است.

در ارزیابی فریدون سینیرلی‌اوغلو برای ایجاد حکومت فراگیر، صلح پایدار و توسعه‌ی اجتماعی در افغانستان بر «گفت‌وگوی ملی» تأکید شده است.

این در حالی است که طالبان ادعا دارند که حکومت این گروه فراگیر است و همچنین صلح و ثبات در افغانستان تأمین شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *