بریتانیا به دنبال به رسمیت شناختن «کشور مستقل فلسطین»

وزیر امور خارجه بریتانیا گفته کشورش در راستای حمایت از راهکار دو دولتی تاریخ زمان به رسمیت شناختن رسمی «یک کشور مستقل فلسطینی» را تسریع کند.

دیوید کامرون در یک نشست در لندن اعلام کرد که انگلیس در راستای حمایت از راهکار دو دولتی، به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را بررسی خواهد کرد.

وی در مراسم استقبال از سفرای کشورهای عربی در پارلمان انگلیس، بر لزوم دادن «یک افق سیاسی به مردم فلسطین» تاکید کرد.

آقای کامرون گفت که باید یک افق سیاسی برای فلسطینی‌ها در نظر گرفت تا مشوقی برای «برقراری صلح در خاورمیانه باشد».

او که برای چهارمین بار از آغاز دوره وزارت خود به خاورمیانه سفر می‌کند گفت: «بریتانیا موظف است که چگونگی تشکیل یک کشور فلسطینی را مشخص کند».

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین تاکید کرد باید راهکار «مسیر بی‌بازگشت» به سمت «دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل» به فلسطینیان ارائه شود.

آقای کامرون گفته «زمانی که این اتفاق بیفتد، ما و متحدانمان موضوع به رسمیت شناختن یک کشور مستقل فلسطینی را از جمله در سازمان ملل مطرح خواهیم کرد و طرح این موضوع در سازمان ملل به برگشت‌ناپذیری آن نیز کمک خواهد کرد».

در همین حال حسام زملط، سفیر فلسطین در لندن در حساب خود در شبکه ایکس این اظهارات را «تاریخی»، «حق مردم فلسطین» و «مسئولیت اخلاقی بریتانیا» توصیف کرده و گفته «این اولین باری است که وزیر خارجه بریتانیا به رسمیت شناختن کشورمستقل فلسطینی، به صورت دوجانبه و در سازمان ملل متحد را به عنوان کمکی به راه حل مسالمت‌آمیز» مطرح می‌کند.

سفیر تشکیلات فلسطینی در لندن گفته در صورت اجرای طرح شناسایی کشور مستقل فلسطینی تلاش‌های مسالمت آمیز برای راه حل دو کشوری افزایش پیدا خواهد کرد.

اظهارات کامرون در شرایطی مطرح شده که رسانه‌های رژیم اسرائیل اخیرا خبر دادند تل‌آویو در نظر دارد تونی بلر نخست‌وزیر اسبق انگلیس را به عنوان میانجی برای متقاعد کردن غرب به پذیرش آوارگان غزه پس از پایان جنگ تعیین کند.

این خبر نیز با واکنش سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین مواجه شد و هشدار داد که «تونی بلر در حال تکمیل اعلامیه بالفور است».

بیانیه بالفور، نامه‌‌ای بود که ۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی توسط آرتور جیمز بالفور وزیر خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد» سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام نوشته شد و در آن بر «موضع مثبت» لندن برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» تاکید شد.

مطالب مرتبط