افزایش فروش تجهیزات نظامی امریکا به بیش از 230 میلیارد دالر

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که میزان فروش تجهیزات نظامی امریکا به دولت‌های خارجی در سال ۲۰۲۳، ۱۶ درصد افزایش یافت و به رقم بی سابقه ۲۳۸ میلیارد دالر رسید.

به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد میزان فروش صنایع جنگ‌افزاری امریکا به دولت‌های خارجی به دلیل جنگ‌های اخیر، ۱۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد: دو روش اساسی وجود دارد که دولت‌های خارجی تسلیحات از شرکت‌های امریکایی می‌خرند: فروش تجاری مستقیم از طریق مذاکره با یک شرکت، یا فروش نظامی خارجی که در جریان آن یک دولت معمولا با یک مقام وزارت دفاع در سفارت امریکا در پایتخت خود تماس می‌گیرد.

فروش تجهیزات نظامی امریکا به دولت‌های خارجی در سال ۲۰۲۳، ۱۶ درصد افزایش یافت و به رقم بی سابقه ۲۳۸ میلیارد دالر رسید.

هر دو روش مستلزم تایید دولت امریکا است. فروش نظامی مستقیم توسط شرکت‌های امریکایی از ۱۵۳.۶ میلیارد دالر در سال مالی ۲۰۲۲ به ۱۵۷.۵ میلیارد دالر در سال مالی ۲۰۲۳ افزایش یافت.

فروش‌های ترتیب داده شده از طریق دولت امریکا نیز از ۵۱.۹ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۲ به ۸۰.۹ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

بر این اساس پیش‌‌بینی شده که میزان فروش و سهام شرکت‌های سازنده تجهیزات نظامی مانند لاکهید مارتین، جنرال داینامیکس و نورث روپ گرامن در بحبوحه افزایش بی‌ثباتی‌های جهانی افزایش یابد.

براساس اعلام وزارت خارجه امریکا، فروش این تجهیزات شامل ده میلیارد دالر سیستم موشکی توپخانه‌ای به پولند، ۲.۹ میلیارد دالر موشک هوا‌به‌هوای پیشرفته و سیستم‌های موشک هوایی به اوکراین بوده است.

امریکا بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان است و پس از آن روسیه و فرانسه به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

 

مطالب مرتبط