شورای مقاومت ملی: اقدام چین خلاف اراده و منافع مردم افغانستان است

پذیرش اعتمادنامه سفیر طالبان توسط رییس‌جمهور چین واکنش‌های زیادی به همراه داشت از جمله شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان این اقدام چین را خلاف اراده، مطالبه و منافع مردم افغانستان دانست.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان روز چهارشنبه، ۱۱ دلو با نشر اعلامیه‌ای گفته که این پذیرش «غیرقانونی و خلاف عرف دیپلماتیک» است که مناسبات بین‌الدول مشروع را زیر سوال می‌برد.

در اعلامیه آمده است: «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در حالی ‌که این اقدام را رویکرد غیردیپلماتیک، تعامل خوش‌باورانه و نفی اصول دولت‌داری قانون‌مند می‌پندارد، از هرگونه پیامد این اقدام نسبت به آینده افغانستان و مناسبات دو کشور نگرانی خویش را ابراز می‌دارد.»

این شورا از کشورهای جهان و سازمان ملل متحد خواسته است تا در فقدان نظام و حاکمیت مشروع در افغانستان، از پذیرش نمایند‌گان طالبان در سطوح مختلف، به‌ویژه امور دپیلماتیک تا تشکیل دولت مشروع که از مجرای قانون شکل گیرد، خودداری کنند.

پیش از این جبهه مقاومت ملی نیز این اقدام را اشتباه فاحش چین و بر خلاف اصول حسن همجواری خواند.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به دریافت اعتبارنامه سفیر طالبان از سوی رییس‌ جمهور چین گفته که هنوز موضع پکن در قبال به رسمیت‌شناختن طالبان واضح نیست و این کشور باید موضع خود را در مورد به رسمیت شناختن طالبان مشخص کند.

گفتنی است که روز گذشته اعتمادنامه بلال کریمی به حیث سفیر و نماینده فوق‌العاده طالبان در بیجینگ توسط شی جین‌پینگ پذیرفته شد.

مطالب مرتبط