چین: به رسمیت شناختن طالبان منوط به تشکیل حکومت فراگیر است

وزارت خارجه چین به دنبال انتقادها از پذیرفتن اعتمادنامه نماینده طالبان از سوی رییس جمهور این کشور اعلام کرد به رسمیت شناختن این گروه منوط به تشکیل حکومت فراگیر و مبارزه قاطعانه با تروریسم در افغانستان است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه (۱۱ دلو) در یک نشست خبری گفت که پذیرش اعتمادنامه یک رفتار عادی دیپلوماتیک است.

پیشتر طالبان گفته بود که چین این گروه را به رسمیت شناخته است.

اخیرا بلال کریمی، سفیر طالبان اعتمادنامه خود را به شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، تقدیم کرد و طالبان این کار را «نوعی به رسمیت شناختن» این گروه تلقی کرد.

آقای وانگ افزود که موضوع به رسمیت شناختن طالبان پس از رفع نگرانی جامعه جهانی و مبارزه جدی با تروریسم در افغانستان دنبال خواهد شد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای به نقل از وزیر نوشت: «چین به عنوان یک همسایه و دوست افغانستان، متعهد به سیاست خارجی دوستانه در قبال مردم افغانستان است و روابط دیپلوماتیک و همکاری را در زمینه‌های مختلف با این کشور حفظ کرده است.»

این وزارت در بیانیه خود افزوده که جامعه جهانی طالبان را تشویق می‌کند که به نگرانی‌های بین‌المللی فعالانه پاسخ دهد و به صورت مشترک به بازسازی و توسعه افغانستان کمک کند.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه چین خواستار افزایش تعامل و تبادل نظر جامعه جهانی با طالبان شد.

این در حالی است که قبول اعتمادنامه سفیر طالبان در چین به عنوان اقدامی دیپلوماتیک و نمادین هدف انتقادهای بسیاری را برانگیخته است.

جبهه مقاومت ملی و شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان این اقدام را خلاف قوانین بین‌المللی خوانده‌اند و امریکا خواستار روشن شدن موضع چین در برابر به رسمیت شناختن طالبان شده است.

مطالب مرتبط