مجمع مدافعان حقوق بشر خواستار حضور حداکثری زنان در نشست دوحه شد

مجمع مدافعان حقوق بشر از سازمان ملل خواسته تا در نشست دوحه دست کم نیمی از نمایندگان جامعه مدنی، زنان مدافع حقوق بشر باشند.

مجمع مدافعان حقوق بشر امروز چهارشنبه(11 دلو) طی بیانیه ای از سازمان ملل خواست تا برای انتخاب نمایندگان «واقعی» جامعه مدنی در نشست دوحه میکانیزم شفاف و واضح داشته باشد.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست سازمان ملل درباره افغانستان در دوحه قطر، با توجه به نگرانی‌های جدی حقوق بشری در افغانستان، نهادها و گروه‌های مختلفی وارد عمل شده تا این اجلاس را به فرصتی برای تغییر وضعیت در این کشور تبدیل کنند.

مجمع مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌ای خواستار آن شده تا در قدم نخست سازمان ملل برای انتخاب نمایندگان جامعه مدنی در این نشست میکانیزم واضح و شفافی داشته باشد تا شرکت کنندگان از «مشروعیت» لازم برخوردار باشند.

این مجمع افزوده نمایندگانی به این نشست دعوت می‌شوند باید «باور قطعی» به ارزش‌های حقوق بشری و «کارنامه قابل‌‌قبول» در دفاع از این ارزش‌ها داشته باشند.

این مجمع همچنین گفته کسانی که به نشست دوحه دعوت می‌شوند نباید وابستگی‌های ایدئولوژیک و سیاسی داشته باشند و در همان حال، معیار گزینش افراد هم تسلط به زبان انگلیسی نباشد.

مجمع مدافعان حقوق بشر در پایان پیشنهاد کرده که به‌دلیل «حاکمیت آپارتاید جنسیتی» در افغانستان دست‌کم نیمی از نمایندگان جامعه مدنی از میان زنان مدافع حقوق انتخاب شوند تا آنها بتوانند به‌صورت مستقیم صدای اعتراض‌شان را به گوش شرکت کنندگان برساند.

جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان نیز در نامه ای سرگشاده به سازمان ملل بر حضور نمایندگان زنان در نشست‌های بین‌المللی درباره افغانستان تاکید کرده است.

در این نامه آمده که نتایج نشست دوحه بدون حضور نمایندگان باصلاحیت مخالف طالبان «غیرقابل قبول» خواهد بود.

پیش از این شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» از سازمان ملل خواسته بود تا به نمایندگان این شورا، فرصت حضور در نشست پیش‌روی دوحه که به میزبانی سازمان ملل و با حضور نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان برگزار می‌شود، را دهد.

قرار است به زودی، نشستی با محوریت مساله افغانستان به میزبانی سازمان ملل در دوحه برگزار شود. در این نشست ، نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان حضور خواهند یافت تا در مورد نقشه راه سازمان ملل در مورد افغانستان گفتگو کنند.

همچنان گفته شده که قرار است در این نشست، روی گزینش نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان نیز گفتگو شود.

 

 

مطالب مرتبط