کشته‌شدن ده‌ها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در جنگ غزه

کمیته‌ حفاظت از خبرنگاران با ابراز نگرانی از ادامه کشتار در غزه اعلام کرده است که دست‌کم ۸۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در این جنگ کشته شده‌اند.

کمیته‌ حفاظت از خبرنگاران (سی‌پی‌جی) روز چهارشنبه، ۱۱ دلو، اعلام کرد که تحقیقات اولیه‌اش نشان می‌دهد که دست‌کم ۸۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در جنگ بین رژیم اسراییل و حماس در غزه، کشته شده‌اند.

این نهاد همچنین گفته است که خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای کشته‌شده، شامل ۷۸ فلسطینی، ۴ اسراییلی و ۳ لبنانی هستند.

بر اساس گزارش این نهاد، ۱۶ خبرنگار در این جنگ زخمی، ۴ خبرنگار مفقود و ۲۵ خبرنگار دیگر بازداشت شده‌اند.

این نهاد همچنین گفته است که حملات متعدد، تهدید، حملات سایبری، سانسور و قتل اعضای خانواده‌ خبرنگاران را نیز ثبت کرده است.

کمیته‌ حفاظت از خبرنگاران گفته است که در حال بررسی گزارش‌های متعدد درباره‌ خشونت علیه خبرنگاران، آسیب‌رساندن به دفاتر رسانه‌ها و خانه‌های خبرنگاران است.

کمیته‌ حفاظت از خبرنگاران تأکید کرده است که آمارهای تأیید شده توسط این نهاد، شامل همه‌ تلفات خبرنگاران در جنگ غزه نمی‌شود.

این نهاد می‌گوید که از سال ۱۹۹۲ میلادی که جمع‌آوری داده‌ها در مورد تلفات خبرنگاران را آغاز کرده، جنگ غزه مرگ‌بار‌ترین دوره برای خبرنگاران بوده است.

این آمار در حالی اعلام شده است که برخی رسانه‌ها به نقل از مقام‌های صحی غزه، شمار خبرنگاران کشته شده در جنگ را بیش از ۱۲۰ نفر گزارش داده‌اند.

جنگ جاری بین رژیم اسراییل و حماس، مرگبار‌ترین جنگ برای دوطرف از سال ۱۹۴۸ میلادی بوده است.

بربنیاد گزارش‌ها، در این جنگ تاکنون حدود ۲۷ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل کشته و نزدیک به ۶۶ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند‌.

مطالب مرتبط