واکنش طالبان به گزارش شورای امنیت: تبلیغات منظم علیه ما شروع شده

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حضور القاعده در افغانستان و حفظ ارتباط با این شبکه را تکذیب و سازمان ملل را متهم کرده که یک تبلیغات منظم علیه طالبان را آغاز کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان، امروز پنج‌شنبه، ۱۲ دلو، با نشر بیانیه‌ای، گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر فعالیت گسترده القاعده در افغانستان و ایجاد ۸ کمپ آموزشی جدید و چندین مدرسه‌ در افغانستان از سوی القاعده را تکذیب کرده است.

مجاهد گفته است که سازمان ملل متحد یک «برنامه منظم» انتشار اتهام و شایعات علیه طالبان را آغاز کرده است.

آقای مجاهد گزارش شورای امنیت را «سوء استفاده» از آدرس سازمان ملل دانسته و از کشورهای عضو آن خواسته تا اجازه نشر چنین گزارش‌هایی را ندهند.

سخنگوی طالبان مدعی شده که شماری از کشورهای عضو شورای امنیت در افغانستان «با شکست مواجه شده‌اند» و کینه خویش را تبارز می‌دهند.

گزارش تازه شورای امنیت 

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کرد که طالبان روابط خود با القاعده را حفظ کرده و القاعده ۸ کمپ آموزشی جدید در افغانستان ایجاد کرده است.

براساس گزارش شورای امنیت، چهار کمپ القاعده در ولایت‌های غزنی، لغمان، پروان و ارزگان ایجاد شده و این سازمان یک انبار تسلیحاتی در پنجشیر ایجاد کرده است.

در گزارش شورای امنیت آمده است که روابط طالبان و القاعده همچنان نزدیک است و این گروه توانسته خود را در یک حالت «نگه‌دارنده» در افغانستان تحت کنترل طالبان حفظ کند.

براساس این گزارش، مقام‌های ارشد القاعده در افغانستان حضور دارند و این گروه همچنان تهدیدی برای این کشور و فراتر از آن است.

شورای امنیت سازمان ملل افزوده که طالبان در تلاش کمتر دیده شدن روابط خود با القاعده است.

در این گزارش آمده که برخی فرماندهان عملیاتی طالبان روش کار و ایدئولوژی مشترک با القاعده دارند، اما جاه‌طلبی جهانی این گروه را ندارند.

شورای امنیت گفته که تلاش‌های طالبان برای محدود کردن برخی فعالیت‌های القاعده، منجر به ایجاد اختلاف میان این دو گروه نیز شده است.

در همین حال، در گزارش آمده است که اعضای باقی‌مانده و قدیمی القاعده در افغانستان توانایی برنامه‌ریزی و سازماندهی حملات بزرگ را ندارند. یک عضو شواری امنیت گفته که تعداد رهبران ارشد القاعده در افغانستان که روابط تاریخی با طالبان دارند، کمتر از ده تن است.

مطالب مرتبط