کمک 50 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین

در حالی که مسئولین اتحادیه اروپا می گویند در مجموع بین سال 2022 تا 2023 در مجموع 28 میلیارد یورو به اوکراین کمک تسلیحاتی کرده‌اند امروز از تصویب کمک 50 میلیارد یورویی این اتحادیه به اوکراین برای 4 سال خبر دادند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا امروز(1فبروری)در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که همه ۲۷ رهبر کشور اروپایی با کمک ۵۰ میلیارد یورویی (۵۵ میلیارد دلار معادل ۴۳ میلیارد پوند) به اوکراین در طول چهار سال موافقت کرده‌اند.

وی نوشت که این توافقنامه «بودجه ثابت، بلندمدت و قابل پیش‌بینی برای اوکراین را تضمین می‌کند».

این توافق در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل حاصل شد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان تقریبا یک ماه و نیم پیش در نشست قبلی با این کمک مخالفت کرده بود.

آقای اوربان گفته بود که می‌خواهد سیاست اتحادیه اروپا در قبال اوکراین بازنگری شود و اوضاع در اوکراین بی‌ثبات‌تر از آن است که برای چهار سال این اتحادیه خود را متعهد به کمک مالی به این کشور کند.

منابع دیپلماتیک به رویترز گفتند که توافق جدید شامل گزینه بازنگری بعد از دو سال «در صورت نیاز» است.

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز (1فبروری) گفت که کشورهای عضو این اتحادیه از سال ۲۰۲۲ تا پایان ۲۰۲۳ در مجموع ۲۸ میلیارد یورو به اوکراین کمک تسلیحاتی کرده‌اند.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، بورل گفت که کمک‌های تسلیحاتی به دولت  کیِف در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که فقط در سال جاری به میزان ۲۱ میلیارد یورو برسد.

در این راستا مسکو طی یادداشتی به کشورهای عضو ناتو، به این میزان کمک‌های تسلیحاتی اعتراض کرده است؛ مقامات مسکو می‌گویند که کشورهای غربی به مرور در حال ورود مستقیم به جنگ اوکراین هستند.

به عقیده روسیه،ورود گسترده سلاح به اوکراین نه تنها به تحقق صلح منجر نمی‌شود، بلکه به طولانی‌تر شدن جنگ و تخریب بیشتر اوکراین می‌انجامد.

پیش از این «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت که اتحادیه اروپا باید به حمایت از اوکراین ادامه دهد.

رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد در «استکهلم» گفت: «اتحادیه اروپا باید در کنار اوکراین بایستد و به همراهی مردم اوکراین از نظر اقتصادی، مالی، نظامی، تجهیزات و آموزش ادامه دهد».

مطالب مرتبط