بریتانیا درخواست انتقال نظامیان سابق افغانستان را دوباره بررسی می‌کند

مقامات بریتانیا اعلام کرده است که پرونده‌ تمامی نظامیان سابق افغانستان را که درخواست انتقال‌شان به بریتانیا رد شده بود، مجددا بررسی می‌کنند.

جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع بریتانیا گفت یک بررسی جدید نشان داده است که معیارهای واجد شرایط بودن این نیروها درست رعایت نشده‌اند.

آقای هیپی گفت کارکنان مستقل وزارت دفاع بریتانیا که قبلاً روی این موضوع کار نکرده‌اند، بررسی جدیدی را انجام خوهند داد.

او گفت که بریتانیا مدیون نیروهای ویژه شجاع افغانستان است که در کنار نیروهای بریتانیایی در آن کشور خدمت کردند.

 در همین حال روزنامه میل آنلاین گزارش داده که اکنون با توجه به فشارها، حکومت بریتانیا با تغییر نحوه ارزیابی، بزودی درخواست حدود ۴۰۰ سرباز افغان را برای استقرار در بریتانیا بررسی مجدد کند.

این بازنگری پس از نشر گزارش تحقیقی مشترک ایندیپندنت، لایت هاوس ریپورتز و اسکای نیوز صورت می‌گیرد.

در این گزارش که چهارماه پیش به نشر رسیده، مستند شده بود که چگونه شماری از سربازان افغان که “شانه به شانه” با نیروهای بریتانیا کار کرده اند، پس از امتناع بریتانیا از کمک به این نیروها، از سوی طالبان شکنجه یا کشته شده اند.

این روزنامه گفته بود، حدود ۲۰۰ تن از سربازان افغان که به پاکستان فرار کردند، پس از اینکه بریتانیا نتوانست مکان امنی برای زندگی به آنها ارائه دهد، دوباره به افغانستان اخراج شده و در آنجا با تهدید طالبان روبرو هستند.

در ادامه آمده بود که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در آگست ۲۰۲۱، حداقل شش عضو نیروهای موسوم به “ترپلیز” توسط طالبان به قتل رسیده اند.

حکومت طالبان همواره چنین ادعاها را رد کرده است.

با آنکه طالبان پس از رسیدن به قدرت عفو عمومی اعلام کردند اما سازمان‌های مختلف بین‌المللی از جمله هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان) یوناما( نزدیک به ۶ ماه پیش اعلام کرد که که بیش از ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشری نظامیان و کارکنان نظام پیشین جمهوریت از سوی طالبان را ثبت کرده که ۲۱۸ مورد آن شامل قتل‌های فراقانونی می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان یافته‌های این گزارش یوناما را رد کرده و گفته بود که آنان پابند به فرمان رهبرشان هستند.

مطالب مرتبط