نصاب تعلیمی جدید طالبان؛ افزایش ساعات آموزش علوم دینی

طالبان طی مکتوبی که به تمامی مکاتب کشور ارسال کرده تغییرات زیادی در نصاب مکاتب ایجاد کرده و از مدیران مکاتب خواسته تا از ساعات آموزشی دیگر مضامین کاسته و به آموزش مضامین دینی بیافزایند.

در مکتوبی که چهارشنبه (۱۱ دلو) از سوی وزارت معارف طالبان به تمامی مکاتب کشور صادر شده، آمده است که رهبری مکاتب باید در سال جدید تعلیمی برنامه درسی‌شان را با نظر داشت تصمیم رهبری این وزارت آماده و در هر مکتب یک عالم دین را نیز استخدام کنند.

براساس این مکتوب، مضامین تعلیمات مدنی و فرهنگ در دوره لیسه غیر ضروری دانسته شده و حذف شده‌اند.

طالبان در بخش دیگر از این مکتوب اشاره کردند که ساعت‌های اول درسی به مضمون‌های دینی اختصاص می‌یابد و پس از این بیشترین پرسش‌های آزمون کانکور از مضامین علوم دینی خواهد بود.

در این مکتوب نوشته شده است که مکاتب باید ساعت‌های اول درسی را به مضمون‌های علوم دینی اختصاص دهند.

طبق این مکتوب، طالبان مضمون مهارت‌های زندگی را از دوره آموزشی صنف اول تا سوم حذف کرده و در عوض به ساعت‌های قرآن کریم افزوده‌اند.

همچنین، طالبان مضمون‌های خط و رسم را تلفیق کرده و ساعت‌های آموزشی را نیز از چهار ساعت در هفته به دو ساعت کاهش داده و دو ساعت باقی‌مانده را به تعلیمات اسلامی افزوده‌اند.

از سویی هم، در مکتوب وزارت معارف طالبان دیده می‌شود که این گروه برای دوره آموزشی ابتداییه از صنف چهارم تا ششم ساعت‌های آموزشی قرآنکریم و تعلیمات اسلامی را به پنج ساعت در هفته افزایش داده و از مضمون‌های دیگر کاسته‌اند.

بربنیاد این مکتوب طالبان، از تمامی آموزگاران مضامین دینی آزمون گرفته می‌شود و در صورت عدم موفقیت، آموزگار جدید جایگزین خواهند شد.

پیشتر، وزارت معارف طالبان گفت که علوم عصری از نصاب جدید آموزشی مکتب‌‎ها حذف نشده؛ بلکه مطابق با «فرهنگ ملی و اسلامی» در مضامین تغییرات وارد شده است.

درگزارشی که سال گذشته در مورد تغییر نصاب درسی در رسانه ها نشر شده بود آمده بود که در کنار حذف تعدادی از مضامین نصاب آموزشی، پیشنهادات زیادی مطرح شده است که محتوای کتاب‌ها را مانند حاکمیت قبلی طالبان، متناسب به ایدیولوژی این گروه دگرگون می‌کند.

 

مطالب مرتبط