عفو بین‌الملل: طالبان دو فعال حق آموزش را فورا آزاد کنند

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی دو فعال حقوق آموزش از بند طالبان شده و در نامه‌ای از عبدالحق وثیق؛ رییس استخبارات طالبان خواسته که احمدفهیم عظیمی و صدیق‌الله افغان؛ فعالان حقوق آموزش فورا آزاد کند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که این دو نفر با سازمان «فکر بهتر» کار می‌کردند و در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ توسط استخبارات طالبان از ساحه‌ کارته چهار شهر کابل بازداشت شدند.

این سازمان افزوده است که عظیمی و افغان متهم به فعالیت علیه طالبان اند و در ۲۷ دسامبر توسط دادگاه طالبان محاکمه و به تعقیب آن به زندان پلچرخی منتقل شده‌اند.

گفته می‌شود که این دو نفر ۷۲ روز را در زندان ریاست ۴۰ استخبارات طالبان گذرانده‌اند.

عفو بین‌الملل گفته است که بازداشت خودسرانه و زندانی‌کردن این فعالان آموزش خلاف قوانین بین‌المللی حقوق بشر است و باید بدون قیدوشرط آزاد شوند.

این سازمان در نامه‌ خود به رییس استخبارات طالبان درباره‌ وضعیت فهیم عظیمی و صدیق‌الله افغان ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین‌الملل گفته است که این دو نفر به دروغ به کمک به دختران تیم رباتیک برای خروج از کشور، تحریک زنان معترض و سازماندهی اعتراضات متهم شده‌اند.

به‌گفته‌ این سازمان، هم خود عظیمی و افغان و هم خانواده‌های آنان اتهامات وارده را رد می‌کنند.

عفو بین‌الملل گفته است که این دو فعال آموزش از محاکمه‌ عادلانه محروم بودند و محاکمه‌شان را به چالش کشیده‌اند.

به‌گفته‌ عفو بین‌الملل، طالبان در اقدامی تلافی‌جویانه، این دو فعال را تحت شکنجه و بدرفتاری‌ها، از جمله محرومیت از خواب و سلول انفرادی قرار دادند تا از آنان اعتراف بگیرند.

این سازمان تأکید کرده است که وضعیت احمدفهیم عظیمی و صدیق‌الله افغان نقض آشکار حقوق آزادی بیان و گردهمایی مسالمت‌آمیز و حقوق محاکمه‌ عادلانه است.

عفو بین‌الملل از طالبان خواسته است که بدون قیدوشرط این دو فعال حقوق آموزش را آزاد و اقدامات آدم‌ربایی، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و سایر بدرفتاری با فعالان حقوق بشر را متوقف کنند.

در همین حال، این سازمان خواستار رفع محدودیت بر آموزش زنان و دختران نیز شده است.

مطالب مرتبط