نواز شریف در آستانه‌ چهارمین دوره نخست‌وزیری

نواز شریف؛ نخست‌وزیر پیشین پاکستان که سه دوره به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد، سال گذشته از تبعید بازگشت و اکنون پیشتاز اصلی پیروزی در انتخابات پیش رو است.

نواز شریف؛ نخست‌وزیر پیشین پاکستان که سه بار در این سمت بوده است، سال گذشته از تبعید بازگشت، اکنون پیشتاز اصلی پیروزی در انتخابات ۸ فبروری است.

با وجود تسلط او بر سیاست پاکستان در سه دهه گذشته، عده کمی می‌توانستند بازگشت او به اوج را پیش‌بینی کنند.

آخرین دوره نخست‌وزیری او با محکوم شدن به فساد مالی به پایان رسید و در دوره قبل از آن نیز در یک کودتای نظامی سرنگون شد.

اما به نظر می‌رسد که او در آستانه بازگشت موفقیت‌آمیز دیگری است، و این چرخش چشمگیری است برای کسی که مدت‌ها به عنوان مخالف ارتش قدرتمند پاکستان تلقی می‌شد.

مایکل کوگلمن؛ تحلیل‌گر و مدیر آسیای جنوبی در اندیشکده مرکز ویلسون، گفته: «او کاندیدای برتر برای نخست‌وزیری بعدی است، نه به این دلیل که بسیار محبوب است که مطمئنا این‌طور است؛ بلکه بیشتر به این دلیل که کارت‌های خود را درست بازی کرده است.»

عمران خان؛ رقیب سرسخت آقای شریف و نخست‌وزیر سابق که قبلا توسط ارتش حمایت می‌شد اکنون در زندان محبوس شده است و فعالیت حزب محبوب او در سراسر کشور محدود شده است.

آقای شریف که در دوره دوم نخست‌وزیری خود با کودتای نظامی سال ۱۹۹۹ برکنار شد، در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۳ دوباره به قدرت رسید و بازگشت پیروزمندانه‌ای را رقم زد و با سومین دوره نخست‌وزیری رکورددار شد.

این لحظه‌ای تاریخی برای کشورش بود، زیرا اولین انتقال از یک دولت منتخب دموکراتیک به دولت دیگر از زمان استقلال در سال ۱۹۴۷ بود.

اما آخرین دوره نخست‌وزیری شریف با تحولاتی همراه بود که با محاصره شش ماهه اسلام‌آباد توسط مخالفان آغاز شد و با رسیدگی دادگاه به اتهامات فساد او خاتمه یافت که در نهایت منجر به سلب صلاحیت از او در دیوان عالی در جون ۲۰۱۷ شد. او اندکی پس از آن استعفا داد.

در جون ۲۰۱۸ او به جرم فساد در دادگاهی در پاکستان مجرم شناخته شد و محکوم به ۱۰ سال حبس شد؛ اما دو ماه بعد که دادگاه حکم را در انتظار رأیی نهایی معلق کرد آزاد شد.

اما تا دسامبر ۲۰۱۸، او بار دیگر به دلیل فساد مالی، در ارتباط با مالکیت خانواده‌اش بر کارخانه‌های فولاد در عربستان سعودی، این بار به مدت هفت سال به زندان افتاد.

او سپس با این استدلال که نیاز به درمان پزشکی در بریتانیا دارد برای تبدیل قرار بازداشت به وثیقه مبارزه کرد. با این درخواست در سال ۲۰۱۹ موافقت شد و او اجازه پیدا کرد تا به سرعت لندن بگریزد، و در آن‌جا تا بازگشتش در اکتبر گذشته در یک آپارتمان مجلل به مدت چهار سال در تبعید زندگی کرد.

او حتی در غیبت نیز یکی از سیاستمداران برجسته کشور پاکستان در ۳۵ سال گذشته بوده است.

مطالب مرتبط