زنان افغانستان: نشست دوحه باید برای حذف طالبان و ایجاد نظام جمهوری تلاش کند

با نزدیک شدن به زمان نشست سازمان ملل برای افغانستان در دوحه شبکه مشارکت سیاسی زنان افغاستان خواستار از بین رفتن حکومت طالبان و ایجاد نظام دموکراتیک و جمهوری براساس اراده مردم شده است.

blank

شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان، که یکی از جنبش‌های اعتراضی زنان است، روز سه‌شنبه، ۱۷ دلو با پخش اعلامیه‌ای تاکید کرده است که در این نشست برای تضمین و حمایت از حقوق زنان و دختران در افغانستان تلاش شود.

این شبکه تاکید کرده است که سازمان ملل باید نشست دوحه را برای از بین بردن حکومت طالبان برگزار کند.

آنان همچنان از جامعه جهانی خواسته‌اند تا سیاست‌ خود را در برابر طالبان تغییر داده و از «حمایت اقتصادی و مالی این گروه» دست بردارد.

قرار است تا کمتر از دو هفته دیگر دومین نشست سازمان ملل درباره افغانستان دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود.

در اعلامیه این شبکه آمده از زمان حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان تاکنون، بیش از ٥٢ فرمان مکتوب و ده‌ها فرمان شفاهی علیه زنان این کشور صادر شده است.

این شبکه افزوده است که زنان و دختران در افغانستان از تمامی حقوق خود محروم شده‌اند.

تامین امنیت زنان و دختران، توسعه آموزش و بهداشت، ترویج فرهنگ برابری جنسیتی و تقویت نهادهای مردمی در افغانستان از دیگر انتظارات این شبکه از نشست دوحه اند.

شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان برای تحقق این انتظارت، خواستار وارد کردن فشار بیشتر بر طالبان شده‌ است.

پیش از این نیز گروهی از زنان معترض افغان با فرستادن نامه‌ای سرگشاده به سازمان ملل خواستار حضور نمایندگان زنان در نشست دوحه شده‌اند.

این نشست با حضور نمایندگان ویژه کشورهایی که در افغانستان نماینده ویژه دارند با میزبانی سازمان ملل برگزار می‌شود. طالبان گفته که به این نشست دعوت شده است، ولی پس از کسب اطلاع درباره موضوع و ترکیب شرکت‌کنندگان آن، درباره حضور خود در این نشست تصمیم خواهد گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *