رهبر طالبان: انتقاد علنی از من «خلاف شریعت» است

ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان به انتقاد عالمان دینی از خودش در رسانه‌ها واکنش نشان داده و آن را «خلاف شریعت» خوانده است.

blank

ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان، روز سه‌شنبه، ۱۷ دلو، با نشر پیامی صوتی گفته که انتقاد علما و روحانیون از عملکرد او نباید به صورت علنی انجام شود، چون این کار سبب تضعیف نظام می‌شود و خلاف شریعت است.

رهبر طالبان در این پیام که در کانال‌های رسانه‌ای طالبان منتشر شده، می‌گوید که نصیحت را قبول را دارد، اما مخالف انتقاد علنی است.

آخوندزاده پیش از این تاکید کرده بود که انتقاد علنی از طالبان براساس شریعت مجاز نیست و اگر کسی می‌خواهد انتقاد کند، پیام خود را به گونه غیرعلنی به مسئولان این گروه برساند.

آخوندزاده در پیام جدید خود گفت: «این کار [انتقاد به صورت علنی] اثرات منفی دارد.  بی‌اعتمادی و فاصله میان علما و نظام را نشان می‌دهد.»

آخوندزاده در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید که «مسئولان، وزرا، روسا و ماموران طالبان باید از گماشتن فرزندان، برادران و اقوام خود در اداره‌های دولتی خودداری کنند، چون این کار بقای نظام را به خطر می‌اندازد.»

رهبر طالبان در حالی این اظهارات را مطرح کرد که اخیرا گماشته شدن مغفورالله شهاب؛ فرزند شهاب‌الدین دلاور از مقام‌های طالبان به عنوان سفیر این گروه در ازبکستان سبب انتقادهایی شد.

برخی اعضای طالبان در رسانه‌های اجتماعی گفته بودند که دو فرزند و چند عضو دیگر خانواده شهاب‌الدین دلاور نیز در مسندهای مهمی کار می‌کنند.

رهبر طالبان گفته که افرادی که به این گروه خدمت می‌کنند باید «خواهشات خود را ترک کنند و مصالح عموم را در نظر بگیرند.»

سخنان رهبر طالبان در حالی رسانه‌ای شده که در یک هفته گذشته، مولوی عبدالشکور؛ روحانی مقیم قندوز و واعظ‌زاده بهسودی، از روحانیون پرنفوذ شیعه در کابل، در سخنانی از عملکرد طالبان انتقاد کردند.

مولوی عبدالشکور که مدرس مدرسه دینی و امام یکی از مساجد در قندوز بود، در سخنرانی خود گفت که طالبان افراد بی‌گناه را به اتهام‌های مختلف از جمله عضویت در جبهه مقاومت ملی و گروه داعش، بازداشت می‌کنند و به شیوه‌های مختلف شکنجه می‎کنند.

او همچنین با اشاره به گسترش فساد در طالبان گفت که انواع و میزان فساد در این گروه بیشتر از دولت پیشین افغانستان است.

پس از آنکه سخنان مولوی عبدالشکور در رسانه‌های اجتماعی در افغانستان به صورت گسترده بازتاب یافت و مورد استقبال قرار گرفت، او از تدریس در مدرسه دینی منع شد و تحت تعقیب قرار گرفت.

در همین حال، واعظ‌زاده بهسودی در نشستی در کابل گفت که طالبان در دوسال و پنج ماه سلطه بر افغانستان اشتباهاتی را مرتکب شدند که باعث فاصله میان مردم و این گروه شد.

سخنان این دو روحانی در رسانه‌های اجتماعی به صورت گسترده دست به دست شد و به دنبال آن موجی از انتقادها نیز علیه طالبان مطرح شد.

رهبران طالبان ضمن اینکه انتقاد علنی علما و روحانیون را از نحوه عملکرد حکوما خود را نمی‌پذیرند، محدودیت‌های فراوانی روی رسانه‌ها نیز وضع کرده‌اند.

براساس محدودیت‌های طالبان، رسانه‌های داخل افغانستان حق انتشار محتوایی را که در آن از این گروه انتقاد شده باشد و یا محتوایی را که در مورد فعالیت مخالفان این گروه باشد ندارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *