ترامپ افغانستان را یکی از بزرگترین فروشندگان سلاح های امریکایی خواند

دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق امریکا در سخنانی مدعی شد ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات از ارنش امریکا در افغانستان  باقی مانده و حالا افغانستان تحت کنترل طالبان تبدیل به «یکی از بزرگترین فروشندگان سلاح‌های امریکایی در جهان» شده است.

ترامپ که نامزد ریاست جمهوری امریکا از حزب جمهوری‌خواه است روز جمعه در نمایشگاه «انجمن ملی تفنگ» در هریسبورگ پنسیلوانیا در میان هوادارانش صحبت می‌کرد، گفت: «در مورد افغانستان، شرم‌آورترین لحظه در تاریخ کشور ما، اینکه پوتین احتمالا دید که تسلیم شدیم».

به گفته او، پس از آن پوتین به اوکراین حمله کرد و این حمله به اسرائيل نیز اتفاق نمی‌افتاد اگر امریکا به آن صورت از افغانستان خارج نمی‌شد.

آقای ترامپ گفت که امریکا «۸۵ میلیارد دلار تجهیزات» را در افغانستان به جا گذاشته است، «می‌دانید که افغانستان حالا یکی از بزرگترین صادرکنندگان تجهیزات نظامی در جهان شده است، سلاح‌های جدید و زیبا ما را می‌فروشند».

رئيس جمهور پیشین امریکا گفت که طی ۱۸ ماه دوران مذاکرات صلح امریکا و طالبان در دوره او حتی سرباز امریکایی در افغانستان هدف قرار نگرفت و کشته نشد.

او گفت که وقتی جو بایدن بر سرکار آمد، اول سربازان را خارج کرد، حتی اگر از یک کودک ده یازده ساله بپرسید هم می‌گوید باید سربازان را در آخر خارج شوند اما اداره بایدن اول سربازان را خارج کرد که تجهیزات و شهروندان امریکا جا ماندند و ۱۳ سرباز امریکایی در انفجار در فرودگاه کابل نیز کشته شدند که برای خانواده‌هایشان غیرقابل تصور بود.

سال گذشته کنگره آمریکا گزارشی را بررسی کرد که در آن ادعا شده بود  بعد از خروج نیروهای امریکا از افغانستان، تجهیزات نظامی به ارزش حدود هفت میلیارد دلار در این کشور جا مانده و در جریان خروج امریکا از افغانستان به دست داعش، القاعده و طالبان پاکستان افتاده است. بر اساس گزارش این تجهیزات را امریکا طی ۱۶ سال به دولت‌های پیشین افغانستان داده بود.

اما مقامات شورای امنیت کاخ سفید این ادعاها را رد کرده و گفته بودند هیچ تجهیزاتی از سربازان امریکایی باقی نمانده است. و زمانی که عملیات تخلیه انجام شده مقدار کمی تجهیزات و هواپیما وجود داشته که آن هم قبل از خروج منهدم شده است.

مطالب مرتبط