دو زندانی سابق طالبان در گوانتانامو فردا به کابل برمیگردند

وزارت داخله طالبان اعلام کرد که طی تلاش های این گروه دو زندانی سابق طالبان در گوانتانامو که در عمان تحت نظر بودند، فردا به کابل برخواهند گشت.

blank

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان در بیانیه‌ای نوشت که هر یک از این دو زندانی بیش از ۱۴ سال در گوانتانا بود‌ه‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت داخله طالبان این دو تن عبدالظاهر صابر و عبدالکریم نام دارند.

در خبرنامه عبدالمتین قانع آمده است که ملا عبدالظاهر صابرزاده از ولایت لوگر است. او در ماه می ۲۰۰۲ به دست سربازان امریکایی‌ بازداشت و پس از چهار ماه از بگرام به گوانتانامو منتقل شد.

در بیانیه آمده که آقای صابرزاده در جنوری ۲۰۱۷ از گوانتانامو به عمان منتقل شد و هفت سال در این کشور بدون داشتن اجازه سفر تحت نظارت بود.

آقای قانع نوشته است که اکنون براثر تلاش طالبان محدودیت‌ها رفع شده و عبدالظاهر صابرزاده به افغانستان برمی‌گردد.

براساس اطلاعاتی که وزارت داخله طالبان منتشر کرده، فرد دوم عبدالکریم، متولد ولسوالی تنی ولایت خوست است. این عضو طالبان در اگست ۲۰۰۲ به دست نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت و پس از چند ماه به امریکایی‌ها تسلیم داده شد.

عبدالکریم در اوایل ۲۰۰۳ به زندان گوانتانامو منتقل شد و بعد از ۱۴ سال از این زندان آزاد و به عمان منتقل شد. عبالکریم نیز در هفت سال گذشته بدون داشتن اجازه سفر در عمان «تحت نظارت» بود و اکنون محدودیت‌ها رفع شده و به کابل برمی‌گردد.

در پی حمله ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا به افغانستان در میزان ۱۳۸۰، شمار زیادی از اعضای طالبان دستگیر و به زندان گوانتانامو منتقل شدند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اسد ۱۴۰۰، طالبان پیوسته خبرهایی درباره آزادی اعضای خود از زندان‌های امریکا منتشر می‌کند.

این گروه پیش از این از آزادی بشر نورزی، قاچاقچی بزرگ مواد مخدر و چهره نزدیک به رهبری طالبان از زندانی در امریکا خبر داد.

پیشتر اسدالله هارون، عضو طالبان نیز پس از ۱۵ سال از زندان گوانتانامو آزاد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *