فوزیه کوفی: در نشست دوحه بایدگروه‌های مخالف «واقعی» به جای جریانات «تخیلی» شرکت کنند

در آستانه برگزاری نشست دوحه فوزیه کوفی، نماینده سابق پارلمان گفت که برای حل ریشه‌ای مشکل افغانستان باید گروه‌های مخالف «واقعی» به جای جریانات «تخیلی» در این نشست شرکت کنند.

blank

فوزیه کوفی، نماینده سابق پارلمان در مقاله‌ای در مجله پس‌بلو که رویدادهای مرتبط با سازمان ملل و زنان را پوشش می‌دهد،گفته موفقیت نشست دوحه بستگی به حضور نمایندگان واقعی زنان و همه گروه‌های سیاسی مخالف طالبان دارد؛ اگر تنها جریان‌های دعوت شوند که مشکل جدی با طالبان ندارند، برگزاری آن تلاش ناکام دیگر برای پایان دادن به درگیری در افغانستان خواهد بود.

خانم کوفی این نشست را فرصتی برای گردهم آمدن تمامی جناح‌های مخالف برای پایان دادن به جنگ در افغانستان عنوان کرده است.

این نماینده پیشین پارلمان یک دلیل عمده ناکامی نشست‌های بین‌المللی قبلی را مشارکت گروه‌های مسلح و ایدئولوژیک و غیبت گروه‌های مخالف غیر مسلح در آن عنوان کرد. به گفته خانم کوفی همین رویکرد باعث شد که بسیاری‌ از جریان‌ها برای این که در تصمیم‌گیری‌ها شرکت داشته باشند، به خشونت متوسل شدند و این به خشونت‌های بیشتر منجر شد.

به گفته خانم کوفی برای موثر بودن کنفرانس دوحه بررسی دلیل ناکامی‌های نشست‌های قبلی مهم است.

این فعال حقوق زن همچنین دلیل ناکامی نشست بن در سال ۲۰۰۱ را غیبت طالبان و علت ناکامی نشست ۲۰۲۰ را که به گفته او انتظار می‌رفت مشکل افغانستان را به صورت بنیادی حل کند، غیبت حکومت قبلی افغانستان در آن عنوان کرده است.

خانم کوفی در این مطلب تاکید کرده است که راه صلح در افغانستان باید شامل «حضور برابر زنان شجاع» افغانستان از همه گروه‌ها باشد نه تنها زنان با تابعیت دوگانه که به گفته او با حاکمیت طالبان به راحتی کنار می‌آیند.

این دومین نشست به رهبری آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل است که روزهای ۱۸ و ۱۹ فبروری (یکشنبه و دوشنبه هفته آینده) در دوحه قطر برگزار می‌شود. قرار است در این نشست، نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان از سراسر جهان شرکت کنند.

وزارت خارجه طالبان هم گفته پس از بررسی هیئت خود را به این کنفرانس اعزام خواهد کرد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *