روزنامه‌نگار افغان در روسیه به دو سال حبس محکوم شد

دادگاهی در روسیه کبرا حسنی؛ روزنامه‌نگار زن همراه با چند شهروند افغان دیگر را به دلیل عبور غیرقانونی از مرز این کشور به دو سال زندان محکوم کرده است.

blank

دادگاهی در روسیه روز سه‌شنبه، ۲۴ دلو، کبرا حسنی؛ روزنامه‌نگار و چند افغان دیگر را به اتهام «عبور غیرقانونی از مرز روسیه» و رفتن به اروپا به دو سال زندان محکوم کرده است.

اما دادگاه گفته که آن‌ها دو سال در بازداشت بودند، بنابراین دوره محکومیت‌شان تمام شده و به زندان نخواهند رفت.

بر اساس گزارش روزنامه محلی فونتانکا، کبرا حسنی در یکی از دانشگاه‌های کی‌یف در اوکراین درس می‌خواند و با آغاز تهاجم روسیه تصمیم گرفت به اروپا نقل مکان کند؛ اما قاچاقبر او را به مسکو برد.

حسنی پس از رسیدن به روسیه با همکاری یک قاچاقبر دیگر تصمیم داشت از طریق سن‌پترزبورگ به اروپا برود؛ اما او و سایر اعضای گروه‌اش که شامل چند افغان می‌شد، در نزدیکی بندر سن‌پترزبورگ روسیه بازداشت شدند. آن‌ها در دو سال گذشته در مرکز بازداشت موقت اتباع خارجی در این شهر منتظر محاکمه بودند.

دادگاه روز گذشته قاچاقبر کبرا حسنی را به چهار سال زندان و همکار افغان او را به دو سال زندان محکوم کرد.

این روزنامه‌نگار افغان به روسیه نیز درخواست پناهندگی داده بود، اما از سوی وزارت مهاجرت این کشور رد شد.

اکنون، با پایان محکومیت‌اش او با خطر اخراج از روسیه رو به رو است.

به گزارش روزنامه فونتانکا، یک دادگاه در ماه می ۲۰۲۳ حکم اخراج این روزنامه‌نگار افغان از خاک روسیه را صادر کرد. حالا وکیل خانم حسنی تلاش دارد که او موقتا به افغانستان اخراج نشود تا زمینه مهاجرت او به کشورهای دیگر فراهم شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *