فرانسه و اوکراین توافق‌نامه امنیتی امضا می‌کنند

استفان سژورن؛ وزیر امور خارجه فرانسه از امضای توافق‌نامه امنیتی این کشور با اوکراین در آینده نزدیک خبر داده است.

blank

استفان سژورن؛ وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه، ۱۶ دلو،اعلام کرد که قرار است این کشور به‌زودی با اوکراین یک توافق‌نامه دوجانبه در مورد تعهدات امنیتی امضا کند.

سژورن در نشست استماعیه پارلمان این فرانسه گفت که احتمالا این توافق‌نامه به‌زودی میان امانویل مکرون؛ رییس جمهور این کشور و ولودیمیر زلنسکی؛ همتای اوکراینی‌اش امضا خواهد شد.

انتظار می‌رفت که مکرون در ماه جاری این توافق را در سفرش به کی‌یف نهایی کند، اما به‌دلایل امنیتی این سفر را به تعویق انداخت.

بربنیاد اطلاعات، این توافق چارچوب کمک‌های بشردوستانه و مالی طولانی‌مدت، حمایت از بازسازی و کمک‌های نظامی پاریس به کی‌یف را مشخص می‌کند.

رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش داده است که زلنسکی می‌تواند اواخر این هفته با فرانسه و آلمان تضمین‌های امنیتی دوجانبه امضا کند.

دو منبع آگاه که نامی از آنان در گزارش گرفته نشده، گفته‌اند که قرار است فرانسه بودجه ۲۰۰ میلیون یورویی کمک غیرنظامی را به اوکراین اعلام کند.

وزیر خارجه فرانسه تصریح کرده: «در روزهای آینده ما ارقام را ارایه خواهیم کرد و به شما در مورد کمک‌های نظامی و غیرنظامی شفافیت خواهیم داد.»

این دیپلمات ارشد فرانسوی مشخص نکرد که این کمک‌ها در چارچوب توافق ارایه خواهد شد یا خیر.

پیش از این، رییس جمهور فرانسه گفته بود که پاریس موشک‌های هوا به زمین و ۴۰ موشک کروز دوربرد اضافی به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

این در حالی است که پاریس به‌دلیل عدم حمایت نظامی آشکار از کی‌یف با انتقاد متحدانش روبه‌رو است.

براساس گزارش موسسه «کیل»، فرانسه با ارایه کمک ۱.۷ میلیارد یورویی، دوازدهمین کمک‌کننده بزرگ نظامی و غیرنظامی پس از حمله روسیه به اوکراین است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *