جنرال گروموف: طرف اصلی جنگ شوروی در افغانستان، امریکا بود

رسانه‌های روسی به نقل از بوریس گروموف؛ یکی از جنرال‌های ارشد ارتش اتحاد شوروی پیشین که به عنوان آخرین نظامی روس، خاک افغانستان را ترک کرد گزارش داده‌اند که طرف اصلی جنگ شوروی در افغانستان، امریکا بود.

blank

همزمان با ۲۶ دلو، روز خروج ارتش شوروی پیشین از افغانستان، خبرگزاری تاس روسیه، به نقل از بوریس گروموف، یکی از جنرال‌های ارشد ارتش اتحاد شوروی پیشین، گزارش داده‌ که افغان‌هایی که عضویت گروه‌های مجاهدین را نداشتند، مردمی صادق با رفتار دوستانه بودند.

امروز مصادف است با سی‌وپنجمین سالگرد خروج نیروهای شوروی از افغانستان. در سال ۱۹۸۹ در این روز، آخرین نیروهای شوروی از افغانستان خارج شدند.

جنرال بورس گروموف پنج‌ونیم سال در ارتش شوروی در افغانستان خدمت کرده است.

او گفته: «مردمی که عضو مجاهدین نبودند، با ما رفتار بسیار خوبی داشتند و ما نیز با آن‌ها رفتار مشابه داشتیم.»

او همچنین گفته: «افغان‌های عادی در آن زمان در فقر به سر می‌بردند، اما مردمی خردمند بودند و در برابر همدیگر و شوروی نگرش دوستانه‌ای داشتند.»

جنرال بوریس گروموف افزوده که تصمیم به خروج شوروی از افغانستان از سال ۱۹۸۵ جدی شد و مورد بررسی قرار گرفت.

او که فرماندهی لشکر چهلم ارتش شوروی را بر عهده داشت گفته: «امریکا یک طرف جنگ افغانستان بود، یک طرف ما بودیم و طرف دیگر کسانی که به دستور امریکا عمل می‌کردند.»

این جنرال توضیح داده که امریکایی‌ها مخفیانه عمل می‌کردند.

در همین حال، رییس سابق سیا در این مورد در خاطرات خود نوشته است که امریکا همه کارها را به دست پاکستانی‌ها و افغان‌هایی که در کنار پاکستان بودند، انجام داد.

جنرال بوریس گروموف خطاب به کسانی که می‌گویند ارتش شوروی در افغانستان شکست‌ خورد گفته: «باید به این افراد را قصه‌گو خطاب کرد.»

این فرمانده ارتش شوروی در بخشی از صحبت‌های خود از روابط خود با احمدشاه مسعود؛ فرمانده سابق نیروهای مجاهدین در پنجشیر یاد کرده و گفته: «احمد شاه مسعود با وجود این‌که یکی از حریفان اصلی ما بود، اما فردی شایسته بود. »

او افزوده: «مسعود فردی بسیار متعهد بود. اگر قولی می‌داد، صد درصد مطمئن بودیم که به آن عمل می‌کند.»

او گفته قبل از خروج نیروها یک بار با احمدشاه مسعود ملاقات کرده و پیش از این ملاقات با او از طریق نامه در ارتباط بوده است.

این جنرال روس همچنین گفته که در ارتباط با احمدشاه مسعود رمز عبور داشتیم تا شخص دیگری نتواند به جای او صحبت کند.

این در حالی است که دولت طالبان با نشر اعلامیه‌ای از این روز به عنوان یک روز پرافتخار یاد و گفته: «این‌که کشور ما برای بار سوم از اشغال آزاد شد نمایانگر این است که حس استقلال‌طلبی افغان‌ها هنوز هم به قوت خود باقی است و برای پاسداری از دین و کشور خویش اراده و تعهد قوی دارند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *