وزیر معادن طالبان: درآمد افغانستان از تاپی سالانه۴۰۰ میلیون دالر خواهد بود

وزارت معادن و پترولیم طالبان از دیدار شهاب الدین دلاور با مدیر اجرایی پروژه تاپی خبر داده و اعلام کرد افغانستان از این پروژه سالانه ۴۰۰ میلیون دالر عاید خواهد داشت. 

blank

به نقل از خبرنامه، شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیم طالبان روز شنبه(۲۸ دلو) با مراد امانوف، مدیر اجرایی پروژه تاپی در کابل دیدار کرد.

این وزارت گفته، انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق خط لوله گاز تاپی برای افغانستان سالانه ۴۰۰ میلیون دالر عاید خواهد داشت.

شهاب‌الدین دلاور در این دیدار ضمن بحث پیرامون پروژه تاپی، بر تسریع روند کار و حمایت و همکاری طالبان با این پروژه نیز تاکید کرده است.

دلاور پروژه تاپی را برای همه‌ کشورهای سهیم در این پروژه به شمول افغانستان، مفید خوانده است.‌

وزیر معادن و پترولیم طالبان همچنین از حمایت مردم افغانستان از این پروژه بزرگ اقتصادی نیز یاد کرده است.

کار پروژه انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند «تاپی» در سال ۱۳۹۶ آغاز شد، اما از آن زمان تاکنون مشکلات فنی، سیاسی و امنیتی همواره از چالش‌های اساسی سد راه تحقق این پروژه بوده است.

این پروژه از ولایت‌های قندهار، فراه، هلمند و هرات عبور می‌کند که در گذشته بسیاری از مناطق آن ناامن و در دست گروه طالبان بود. پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، این گروه به عنوان تهدید جدی برای تکمیل و تحقق این پروژه قلمداد می‌شد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، در ماه جدی سال گذشته مقام‌های وزارت دفاع، داخله و استخبارات این گروه با رئیس اجرایی پروژه “تاپی” درباره تامین امنیت این پروژه در کابل گفتگو کرده و بر تامین امنیت این پروژه تاکید کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *