مرکز خبرنگاران افغانستان دستور ممنوعیت تصویربرداری توسط والی طالبان را عقبگرد جدی خواند

مرکز خبرنگاران افغانستان دستور والی طالبان در قندهار مبنی بر ممنوعیت عکس‌ و فیلم‌برداری از موجودات زنده را «غیرقانونی و عقبگرد جدی» برای آزادی بیان دانست.

blank

 مرکز خبرنگاران افغانستان امروز(۳٠دلو) خواستار تجدید نظر فوری طالبان در این دستور شده، چون سبب افزایش محدودیت‌ها می‌شود.

ملا شیرین، والی طالبان در قندهار، روز یکشنبه (۲۹ دلو) در نامه‌ای به همه ادارات نظامی و غیرنظامی در قندهار دستور داد که از گرفتن عکس و فیلم از موجودات زنده در نشست‌های رسمی و غیررسمی خودداری کنند.

این مقام نزدیک به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، ضمن تاکید بر ارائه گزارش‌ها به صورت نوشتاری و صوتی، «ضررهای» تصویربرداری و عکاسی را بیشتر از فایده‌هایش دانسته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان این تصمیم ملا شیرین را عامل تشدید محدودیت آزادی بیان، افزایش خودسانسوری و کاهش چشمگیر دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات در این ولایت دانسته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان افزود که مسئولان محلی طالبان روز دوشنبه (۳۰ دلو) ازگفتگوی تصویری با برخی خبرنگاران در قندهار خودداری کردند. به گفته این مرکز، دستور ملا شیرین یک روز پس از اعلام اجرایی شده است.

این شانزدهمین دستور طالبان در زمینه فعالیت‌های رسانه‌ای از آغاز تسلط این گروه بر افغانستان است که صادر و اجرا می‌شود.

 پیش از این در ماه حوت سال گذشته مولوی عبدالاحد طالب، والی طالبان در هلمند در دستور مشابهی صادر کرد، ولی یک ماه بعد لغو شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان از مقام‌های رهبری طالبان در قندهار خواست که دستور ملا شیرین را بازنگری کنند و به آزادی بیان و حقوق قانونی خبرنگاران احترام بگذارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *