گوترش خواهان پایان ممنوعیت کار و تحصیل زنان در افغانستان شد

یک روز پس از پایان نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل این سازمان، خواهان پایان ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان شد.

blank

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز سه‌شنبه، اول حوت، با نشر پیامی در ایکس اعلام کرده: «ممنوعیت ظالمانه‌ تحصیل دختران و اشتغال زنان افغانستان باید لغو شود.»

دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرده است که «ممنوعیت ظالمانه‌ دسترسی دختران به تحصیل و ممنوعیت اشتغال زنان افغانستان باید لغو شود».

او همچنین تأکید کرده است که زنان و دختران باید بتوانند به‌طور کامل و معنادار در تمام جنبه‌های زندگی افغانستان، از چوکی در صنف درسی گرفته تا میزهای تصمیم‌گیری شرکت کنند.

او روز گذشته در یک نشست خبری در پایان نشست دو روزه‌ نمایندگان ویژه‌ کشورها در دوحه نیز گفت که در زمینه‌ رسیدگی به نگرانی درباره‌ وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان پیشرفت صورت نگرفته و وضعیت برای زنان در این اواخر «وخیم‌تر» نیز شده است.

طالبان اخیرا در برخی از ولایت‌ها زنان و دختران جوان را به‌خاطر چگونگی پوشش بازداشت کرده‎اند.

این اقدام واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشت.

دبیرکل سازمان ملل در پیامی جداگانه درباره‌ وضعیت حقوق بشری گفته است که بسیاری از شهروندان افغانستان فقیر هستند، برای تأمین غذای خود تلاش می‌کنند و بدون دسترسی به آموزش، مراقبت‌های صحی یا کار زندگی می‌کنند.

او افزوده است که بیش از نیمی از جمعیت کشور امسال به کمک نیاز خواهند داشت، اما طرح واکنش بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد کم‌تر از سه درصد از بودجه مورد نیاز را دریافت کرده است.

سازمان ملل برای کمک‌رسانی در افغانستان در سال جاری میلادی، بیش از سه میلیارد دالر بودجه دریافت کرده است.

به‌گفته‌ این سازمان، در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *