مخالفان طالبان از عدم دعوت در نشست دوحه انتقاد کردند

«حزب جمعیت اسلامی» از دعوت نشدن جریان‌های سیاسی مخالف طالبان در نشست دوحه در امور افغانستان که برای دو روز برگزار شد، انتقاد کرده و آن‌ را «یک خلأ جدی» خواند.

blank

حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح الدین ربانی، روز دوشنبه، ۳۰ دلو، با نشر اعلامیه‌ای، دعوت نشدن جریان‌های سیاسی دیگر به نشست دوحه را «یک خلأ جدی» خواند.

این حزب گفته که سازمان ملل برای حفظ بی‌طرفی و ایجاد اعتماد، باید نیروهای مخالف طالبان را نیز به نشست دوحه دعوت می‌کرد.

در نشست دوحه با نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان چهار نماینده جامعه مدنی افغانستان حضور داشتند؛ اما از نمایندگان گروه‌های سیاسی مخالف طالبان، دعوت نشده بود. طالبان نیز به علت برآورده نشدن شرط‌هایش از شرکت در این نشست خودداری کرد.

حزب جمعیت اسلامی نشست سازمان ملل با نمایندگان ویژه کشورهای مختلف با محوریت افغانستان را «نشانه‌ای از بازگشت توجه جهانی و منطقه‌ای به وضعیت افغانستان» دانسته است.

این حزب گفته: «تعامل سازنده با همه‌ طرف‌های منازعه و نه به‌صورت یک‌جانبه، میانجیگری بی‌طرفانه و اعتمادآوری را در پی دارد.»

در بیانیه آمده: «بدون تعامل با نیروهای طرفدارِ مردم‌سالاری و پذیرش این‌که این نیروها نماینده‌ اکثریت مردم و یک طرف اصلی برای هرنوع تصمیم‌گیری در باره‌ آینده‌ افغانستان استند، دست‌یابی به موفقیتِ مطلوب دشوار به‌نظر می‌رسد.»

حزب جمعیت نگرانی خود را از امتیازدادن به طالبان در نشست‌های بعدی سازمان ملل ابراز کرد. این حزب گفت که «تمرکز یکجانبه بر طالبان و انعطاف غیر واقع‌بینانه برای تمکین به شروط این گروه در نشست‌های بعدی آسیب‌زا است.» زیرا، « موضع آشتی‌ناپذیری طالبان را تقویت کند.»

در همین حال، دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری روز پایانی مجلس دوحه گفت که حاکمیت طالبان متشکل از اقوام دیگر نیست و وضعیت حقوق بشر در افغانستان بدتر شده است.

حزب جمعیت گفته که حکومت همه‌شمول با محوریت طالبان «بدون توجه به حق تعیین سرنوشت از سوی مردم، قابل قبول نیست.» این حزب حکومت فراگیر بدون برگزاری انتخابات را ابزاری برای مشروعیت‌بخشیدن به طالبان توصیف کرده است.

این حزب درباره تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان گفته است که او باید بی‌طرف بوده و از «واقعیت‌های همه‌‌جانبه و ریشه‌های منازعه افغانستان» آگاه باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *