امریکا: آینده افغانستان تنها مربوط به طالبان نیست

سخنگوی وزارت خارجه‌ امریکا اعلام کرده است که در آینده‌ افغانستان تنها طالبان سهم ندارند و تنها مربوط به این گروه نمی‌شود.

blank

متیو میلر؛ سخنگوی وزارت خارجه‌ امریکا روز سه‌شنبه، اول حوت اعلام کرد که در آینده‌ افغانستان تنها طالبان سهم ندارند و واشنگتن از همه‌ شهروندان افغانستان، از جمله زنان و دختران در شکل‌دهی آینده‌ کشورشان حمایت می‌کند.

او این اظهارات خود را در یک نشست خبری در واکنش به پرسشی درباره‌ عدم اشتراک طالبان در نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در دوحه بیان کرده است.

میلر گفته که از عدم اشتراک طالبان در نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در دوحه متعجب نشده و افزوده که این گروه اهداف متفاوتی دارد.

او افزوده است که اهداف امریکا سه چیز است که در نشست دوحه دنبال کرده است: عدم فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان، ایجاد دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر، از جمله زنان و دختران.

میلر بیان کرده: «بنابراین، این چیزی است که ما به‌دنبال آن خواهیم بود… نمی‌توانم بگویم از این‌که طالبان دعوت برای شرکت در نشستی با یک نمایندگی گسترده از جامعه‌ بین‌المللی را رد کردند، بسیار شگفت‌‌زده شدم؛ اما همان‌طور که قبلا شنیده‌اید، می‌گویم که طالبان تنها افغان‌هایی نیستند که در آینده‌ افغانستان سهم دارند. ما به حمایت از همه‌ افغان‌ها، از جمله زنان و دختران در شکل‌دهی آینده‌ کشورشان ادامه خواهیم داد.»

سخنگوی وزارت خارجه‌ امریکا در پاسخ به پرسش دیگر درباره‌ عدم ملاقات نمایندگان چین، روسیه و ایران با نمایندگان جامعه‌ مدنی افغانستان در دوحه گفته است که در مورد اقدامات کشورهای دیگر صحبت نمی‌کند، اما امریکا به‌گفته‌ او، تعامل با جامعه‌ مدنی را سازنده می‌داند.

میلر گفته: «ما سعی می‌کنیم از طریق دیپلماسی خود اقداماتی را برای توانمندسازی جامعه‌ مدنی انجام دهیم و مطمئنا همه‌ کشورهای جهان را تشویق می‌کنیم که این مسیر را دنبال کنند.»

روسیه رسما تأیید کرد که به درخواست طالبان از اشتراک در نشستی با حضور فعالان زن و نمایندگان جامعه‌ مدنی افغانستان در دوحه خودداری کرده است.

در نشست دوحه که به روزهای یک‌شنبه و دوشنبه به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شد، پنج نفر از فعالان مدنی و زنان به نمایندگی از افغانستان حضور داشتند.

طالبان هم در این نشست دعوت شده بودند، اما به‌دلیل آنچه عدم پذیرش شرایط شان گفتند، از اشتراک خودداری کردند.

تعامل منسجم با افغانستان مطابق به «ارزیابی مستقل افغانستان» از اهداف نشست دوحه بود. انتظار می‌رفت مطابق قطعنامه‌ شورای امنیت، یک نماینده‌ ویژه از سوی سازمان ملل در امور افغانستان تعیین شود، اما در پایان نشست آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که برای تعیین چنین نماینده‌ای با همه طرف‌ها از جمله طالبان می‌کند.

طالبان اما تاکید کرده‌اند که تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان پذیرفتنی نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *